Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
@Larre:
jag gick tillbaka till mitt första inlägg. Var skriver jag att jag har bevis för det jag skriver - jag uttrycker mig inte ett dugg mer säkert än vad du gör.

Men du avtvingar mig bevis för mina uttalanden medan dina uttalanden inte är ett dugg mer "bevisade".

Du har gjort vardagsobservationer, jag tar del av aggregerade data.

Skärpning!!!
av perhall
Här några exempel på sånt du säger utan bevis:
Larre skrev: trångt på tunnelbanor och bussar

den värsta konsekvensen med kapacitetsbristen i kollektivtrafiken under trängselskattetider

andra forumsmedlemmars erfarenheter från trängselskatteförsöket = ger en mer nyanserad bild av verkligheten

minskad trafik medför inte automatiskt bättre flöde.
Om man vill ha en nyanserad bild av trängselskatteförsöket ska man inte bara ta del av ett bilforums åsikter, det säger väl sig självt!!!

beträffande den sista synpunkten är jag nyfiken på dina bevis: minskad tradik och trafikflöde

värsta konsekvensen = trångt i kollektivtrafiken = det är väl din bedömning och en värdering, inte en mätbar sanning

trångt på tunnelbanor = där håller jag med
av Steff 99
Nu börjar väl detta komma en bra bit ifrån dieselskatten......
av Marbas
Oavsett om det gäller dieselskatten eller trängselskatten så vill ju politikerna både äta kakan och ha den kvar:
- Ur mljösynpunkt vill de givetvis minska bilkörandet, allra helst skulle ingen köra egen bil. Då kommer vi att få riktigt låga utsläpp
- Ur skattesynpunkt vill de att vi kör som bara den för att få in så mycket skattepengar som möjligt.

Staten behöver ha in skattepengar. Grovt räknat, om vi halverar bensin och dieselförbrukningen i Sverige så måste skatterna fördubblas för att staten ska få in lika mycket pengar (staten har ju inte mindre utgifter bara för att vi kör hälften så mycket mil).

Vad tror ni skulle hända om alla köpte miljöbilar som genererar lite skatt till staten? Jo, då skulle ju dessa bilar bli mer beskattade, för pengar måste ju komma in till staten (och allas välfärd, bla bla bla).

Detta skattedilemma gäller ju inte bara bilar / miljö, utan även andra områden.

Vet inte om detta svarade på hur politikerna tänker när de lagstadgar om skatter, men jag själv har insett att politiker har en baktanke med vad de gör (de är inte dumma), men deras offentliga anledningar är anpassade för att "smickra" folket.

Tycker det är grymt viktigt att detta ämne diskuteras, på ett sätt så sätter det press på politikerna och deras "smickrande" svar...
av perhall
Marbas skrev:Oavsett om det gäller dieselskatten eller trängselskatten så vill ju politikerna både äta kakan och ha den kvar:
- Ur mljösynpunkt vill de givetvis minska bilkörandet, allra helst skulle ingen köra egen bil. Då kommer vi att få riktigt låga utsläpp
- Ur skattesynpunkt vill de att vi kör som bara den för att få in så mycket skattepengar som möjligt.

Staten behöver ha in skattepengar. Grovt räknat, om vi halverar bensin och dieselförbrukningen i Sverige så måste skatterna fördubblas för att staten ska få in lika mycket pengar (staten har ju inte mindre utgifter bara för att vi kör hälften så mycket mil).

Vad tror ni skulle hända om alla köpte miljöbilar som genererar lite skatt till staten? Jo, då skulle ju dessa bilar bli mer beskattade, för pengar måste ju komma in till staten (och allas välfärd, bla bla bla).

Detta skattedilemma gäller ju inte bara bilar / miljö, utan även andra områden.

Vet inte om detta svarade på hur politikerna tänker när de lagstadgar om skatter, men jag själv har insett att politiker har en baktanke med vad de gör (de är inte dumma), men deras offentliga anledningar är anpassade för att "smickra" folket.

Tycker det är grymt viktigt att detta ämne diskuteras, på ett sätt så sätter det press på politikerna och deras "smickrande" svar...
Jag håller med om allt du skriver! Men att vara politiker är nog inte helt olikt att vara t ex företagsledare, rektor, verkstadschef, klubbordförande eller landstingsdirektör. Alltid för många idéer och för lite pengar, och man kan aldrig tillfredsställa alla... och när man stödjer en del så går det åt pengar och de andra delarna blir avundsjuka och...
PH
Användarvisningsbild
av Larre
perhall: Lyfter vår lilla utsvävning från VolvoB20:s tråd. :) Kolla in Klotterplanket, kanske kan vi avsluta vår diskussion om trängselskatten där.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tycker man kan kritisera skatter på olika vis.

Dels om man tycker totala nivån är fel: Några jobbiga siffor.

I Sverige är sysselsättningsgraden snart nere i 1/3 (~36%), dvs bara 1 utav 3 jobbar, resten är barn, pensionärer, arbetslösa, sjuka, studerande osv. Klart det blir tungt att dra runt om varje arbetande ska dra runt 2 pers till.

I sverige har skattetrycket rusat över 50% och är väl snart uppe i 2/3 dvs man får bara behålla 1/3 själv.

Känns som det har ett samband eftersom varje arbetande ska dra runt 2 till.

Sen kan man ju tycka att skatter styr åt fel håll. Som att vi tar in +100.000.000.000 i energi/co2 skatter men mindre än 0.4% går tillbaka för att stödja alternativa energikällor.

Men nu var det ju dieselskatten som jag ville diskutera då jag tycker den verkar mycket underlig, då det kan bli billigare att köra utan filter och släppa ut 20 ggr mera skit.
Beror helt på.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... uari-2008/

En sur D2:a med manuell fröjdespinne kostar 250+ 2.33x360= 1089kr pga 109g/km koldioxid.
Potent D5 AWD med automatisk pinne kostar 250+2,33*((20*(164-117))+360)= 3279kr/år pga 164g/km koldioxid.
Ändra efter utsläpp av koldiodix så får du ett hum.

Detta är bara mellan tummen och pekfingret då det inte stämmer när jag räknar på min egen bil.
Jag tycker att denna tråd spårat ur. Jämförelsen är vad skillnaden är i vägskatt emellan en V70 2005-D5 och en V70 2006-D5. Denna jämförelse haltar. D5 är inte jämförbar effektmässigt mellan 2005 och 2006. Till modellår 2006 lanserade Volvo uppdaterade dieslar som uppfyller EURO 2005/4 med bl.a partikelfilter(2005 uppfyllde dieslarna EURO 3). Samtidigt höjdes effekten på motorerna, en D5:a 2005 motsvaras av en 2.4D 2006. Skatten är 6133 Kr för en D5:a 2005 resp 3995 Kr för en 2.4D 2006. Således en sänkning av skatten med 33%. Så statsmakterna försöker skapa fördelar för bilar med moderna dieselmotorer.
Skattemässigt lönar det sig definitivt. Ur underhållssynpunkt är dock de äldre dieslarna säkerligen enklare och billigare(man slipper det j-kla virvelspjället). Om det inte vore för skatten skulle jag gärna åkt V70-00(med gamla karossen) med Audidieseln.
Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]

Farthållare

Idag la farthållaren av. Var på en l&a[…]

Här är kabelskadorna dokumenterade, dock[…]

Kostnad för halvljus?

Jag köpte en D1S på Biltema, tänkt[…]