Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
Falconblå skrev: ons 17 okt 2018, 22:05 Nej det där är inga torrsprickor. Antagligen har du kört på grovt grus som rispat sönder däcken, eller så har det blivit fel vid tillverkning, jag tror på det första.
Så långa skärsår i däcken på så många ställen utan punktering, är det verkligen rimligt? Tittar man noga är det ju en längsgående spricka hela vägen i botten av den yttersta skåran i mönstret på den nedre bilden.
Användarvisningsbild
av x74
Mina pirreli på min förra v60 håll inte länge hela slit banan slets sönder med en heldel små hål i slitbanan, dessutom kunde man se skarven av däcket på sidan bunkta innåt, min erfarenhet av pirreli är mycket dåligt, undviker det helt
av AndS
Första bilden, den stora längsgående sprickan ser ut som en skärskada där man kört över något som skurit upp däcket.
Användarvisningsbild
av skyrazer
Oavsett vad som hänt så är detta absolut inget du skall köra omkring på, in och byt omgående! I värsta fall kan däcket spricka under belastning. Kör du dessutom på exempelvis motorväg eller liknande kan det gå riktigt illa!
Säkerheten först, ansvarsfrågan får i detta fall komma senare.
av AndS
Nja, att bara byta skulle jag inte göra utan att först mäta hur djupa de är, känner man sig osäker tar man hjälp av däcksverkstad. Håller de sig till slitskikt och inte går ner mot corden så kan man köra vidare på dem.
av kenjoh4
Har skickat förfrågan till Bilia dvs ÅF så får se vad de säger. Var på semesterresa i Norge under Juli månad och där fanns vissa vägbyggnadsavsnitt med grusunderlag men ska det ge längsgående sprickor att köra på grus? Ganska många småsprickor. Ska skifta till vinterdäcken nästa vecka. Vid snabb okulär besiktning på bakre däck så ser jag inga sprickor men ska kolla noggrannare efter byte.
av AndS
Behöver inte bli enbart längsgående om det även finns grövre sten i materialet du kört på utan kan bli hur som helst. Är ju kross man använder så den stenen är mera eller mindre vass beroende av dimension, så det är väl inte helt uteslutet att du kan ha din förklaring här. Och med en bil som driver på framhjulen är det i regel här som skador uppstår, bakhjulen rullar ju i princip bara med.
Användarvisningsbild
av skyrazer
AndS skrev:Nja, att bara byta skulle jag inte göra utan att först mäta hur djupa de är, känner man sig osäker tar man hjälp av däcksverkstad. Håller de sig till slitskikt och inte går ner mot corden så kan man köra vidare på dem.
I detta fallet är däcken för skadade för det. Vad du pratar om är mindre blessyrer - dessa är allt som ofta ofarliga, men i detta fallet syns sprickan så pass tydligt att däckets integritet är äventyrad. Med tanke på sprickan är det inget som säger att corden ens är hel inuti däcket skulle jag säga. Vidhåller fortfarande att detta är ett jobb för däckverkstan och inget annat :)
av AndS
Nja, nu var ditt råd "inget du skall köra omkring på, in och byt omgående!" och inte att låta kontrollera däcket som jag noterade som åtgärd. ;-) Vad däckets "integritet är äventyrad" är förstår jag inte.
Sprickor som syns på TS bilder kan man köra med om det endast är i slitskikt. Däremot ska man vara vaksam på om det börjar bli obalans och ojämnhet i däcksytan som tyder på cordbrott.
Hur skadade däcken är vet man inte förrän man kontrollerat djupet på sprickorna. Nackdelen med större sprickor är att vassa stenar kan tryckas in och fortsätta in i däcket, så här finns även en poäng att beakta.
Men generellt så är det sällan skador i slitbanan som är värst utan när man lyckas skapa en reva i däcksidan. Skador i slitbanan brukar först ge sådana obalansproblem att däcken blir utbytta.
Användarvisningsbild
av skyrazer
Ja precis, och in och byt omgående vidhåller jag fortfarande. Sprickor som syns kan gå precis hur djupt som helst.
Små sprickor är ingen fara, stora sprickor som i detta fallet är absolut en fara. Sen är det ju naturligtvis upp till TS att fundera hur hen vill göra men mitt råd från branschen är in, byt, ta reda på vad som hänt - för säkerhetens skull :-)
P0171

Hej! V50 2,4 2005 Jag har fått felkoden P017[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]