Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1275197
Halloj, körde ras och har nu istället fått tag på i princip allt för att kasta i B230FK med M90 låda i min 945-92. Enda problemet som återstår just nu är denna djungel med tändning och bränsleboxar.

Sökt runt och hittar bara luddig information angående detta.

Skulle vilja höra efter om någon har bra koll på vilka boxar jag behöver använda mig av(Gärna boxar som jag sedan kan stoppa i annat chip i lite senare) Har även sett folk prata om att löda in motstånd på spridarna, behöver jag göra det?
Då jag antar att bilen inte kommer gå något vidare med mina FB boxar? :?

Mvh
Dieselmasen
#1275214
Det finns dom som har bättre koll på detta än jag, men försök att få med dom boxar som sitter i bilen motorn kommer ifrån. Och då även den kabelhärvan som hör till spridarna, så får du med motstånden. Tänk på kringutrustning också, katalysator, LMM, m.m. Slutstegen i bränsleboxen "brinner upp" om inte spridare, motstånd och box "lirar" ihop
#1275305
Sök på nätet, det finnas listor som beskriver vilka boxar man kan använda. Gjorde en snabb sökning och hittade detta på
https://www.garaget.org
Några Boschnummer:
0280 000 954 bränslebox B230FT/FK 95-96
0280 000 962 bränslebox B230FT/FK 95-96
0280 000 977 bränslebox B230FT/FK 97-98 (måste chippas för att kunna användas pga immobiliser)
0280 000 984 bränslebox B230FT/FK 97-98 (måste chippas för att kunna användas pga immobiliser)
0227 400 207 Guldfärgad tändbox B230FT/FK 95-96 (går att chippa)
0227 400 219 Guldfärgad tändbox B230FT/FK 95-96 -----"-------
0227 400 148 Svartfärgad tändbox B230FT/B230FK flesta övriga årsmodeller (går oftast ej att chippa )

Kolla även på typ https://www.bildelsbasen.se och liknande sidor. Där kan du söka på den typ av bil du fått motorn ifrån
Tänk på att sätta i original grejer först och få den att fungera i originalskick först innan du börjar "mixtra". Då kan du lätt konstatera vad som felar nä du börja ändra och kan lätt återställa till besiktning
Tänk på immoblisern.....
#1275659
Det enda jag vet är att en turbomotor har andra styrboxar än den vanliga motorn. Det finns en styrbox för gnistan på tändstiftet och en för bränsleinsprutningen. Sedan är det andra insprutare på en turbo än B230FB motorn. Det är också andra tändstift.Mvh Tobias

Det låter inte längre när man m&ou[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Partikelfilter, egr-ventil eller dieselspridare so[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag int[…]

Generator laddar ej batteriet

Nix, men lambdasondslampan lyser så få[…]