Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Osborn
Min V70 2003 automat har gått 25 000 mil. Nu har den fått oljeläckage och Bilia anser att jag behöver byta båda VVT-enheterna, oljepumpspackning, kamrem och aggregatrem.

Detta skulle kosta 16 000 kronor och eftersom det är mer än halva värdet på bilen rekommenderar de mig att inte reparera bilen.

Fråga: Hur och till vem kan jag sälja? Eller är det skroten som gäller? Jag vill inte sälja utan att berätta om det här problemet.
Användarvisningsbild
av lillasnigel
Prova att annonsera ut den som repobjekt där du tydligt skriver vad som är fel på den. Jag hade lagt ut den för marknadsvärde minus materialkostnad minus ytterligare lite. Det finns alltid hemmapulare som vill tjäna en slant på att köpa billiga bilar. Du borde iallafall få mer än vad skroten betalar.

Alternativ 2 är att plocka isär den och sälja del för del men det är ju ett himla pyssel.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

av Schmoyoho
Tror att en VVT-enhet till insuget kostar runt 1300 kr och låt säga avgassidan är lika dyr och lika enkel att byta så blir det runt 2600 kr. Vet inte riktigt vad en kamremssats kostar men runt 2000 kr? Aggregatrem för några hundra? Arbetskostnad för rembytena kanske en tusenlapp om du får tag på någon som kan göra det åt dig, ish? Låter ju inte svårt när man läst om folk på forumet som gjort det, men det kanske är tidskrävande. Oljepumpspackning har jag ingen aning om varken hur svårt det är eller vad materialet kostar.

Baserat på min kanske helt galna kalkyl vet jag inte om jag tycker man behöver utesluta reparation, om du tycker bilen funkar bra i övrigt? Känns som att det inte borde vara några problem att hamna långt under 10k, eller är jag helt fel ute?
av Millea
Nej du har fel. Vvt enheter har jag bytt många gånger och den till insugskammen kostar över 3000 kr med bult och packbox som alltid ska bytas samtidigt. Tror på liknande pris för avgassidan så det blir ca 6500 kr för vvt enheterna + kamremssats, vp och multirem ca 2000 kr. Så minst 8500-9000 kr bara för delarna som behövs för reparationen.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det finns massor av folk som har allt från motorer, till delar, till rabatter.

Lägg ut bilen för 5k under vad den skulle kostat egentligen, nån däcksparkare får pruta ytterligare 1000kr och så är det kiosk sen.

av valln
Laga den för 16 000 kr, efter några tusen mil är reparationskostnaden avskriven!

Vad hade du tänkt köpa för bil istället?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
En defekt bil får du inte mycket för, det finns hur många väl fungerande andra till salu.

16k för reparation och delar låter rimligt hos volvo. Privat/mindre verkstad kan kanske göra det för 10-12. Söker du med ljus och lykta efter billiga delar runt om i eu och hittar någon dum nog att jobba nästan gratis kan du nog komma ner på runt 7-8k.

I sitt nuvarande skick är bilen knappt värd kostanden för annonsen iaf.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Jag tycker att man skall backa tillbaka till Bilias felanalys. Hur troligt är det att 3 stycken packboxar inklusive två VVT:er ger upp samtidigt? Bilia har förmodligen bara lyft på övre plastkåpan över kamremmen och sett att det är blött av olja. Bilias lösning är att allt skall bytas, en enkel lösning för Bilia...(och jättebekymmer för kunden) Kanske är det istället högt vevhustryck och någon dålig packbox.
Lite oklart vilken motor som sitter i TS bil. My 2003 hade bara AWD modellen den nya motorn B5254T2 med dubbla VVT:er.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
En yngre kollega la sin V70 2.4T automat -03 lätt på sidan i ett dike för ett tag sedan, så den blev rätt ful på den sidan, dock fullt körbar efter byte av en styrled.
Och endast halvförsäkrad så han fick i princip ge bort den till slut för 1000:-.

Det går "luftblåsor" i ledni[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Generator Pv 444

Hej! Tack för svar ja orginal Astrolite.Kolen[…]

Kontakten till ECU:n är ju alltså delad[…]