Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fragge
När det gäller Volvos luftfjädring så har den fått dåligt betyg i de flesta tester, särskilt i jämförelse med Audis. Jag testade även demobilar med och utan luftfjädring och tycker att luftfjädringen är snäppet stötigare än den vanliga fjädringen. Med tanke på alla problem med luftfjädringen/kompressorerna på XC90 och den korta garantin hos Volvo så var det ett enkelt val att skippa den. Valde till allt utom luftjädring på min T8.
av CETT
Jo, om man har obegränsat med pengar är det bara att kryssa i... Jag tycker däremot att min XC60 blev vansinnigt dyr även utan alla kryss. Som jämförelse med Audin jag hade är Volvon ca 200 000 kr dyrare utan luftfjädring. Den här gången ville jag ha SUV och hybrid så det blev en Volvo men Audin var en bättre bil på nästan alla sätt.
Jag har snitt efter 500 mil på 0,45 lit/mil. Laddar varje dag och snålkör utan ac och värme. Jag är faktiskt inte så jätteimponerad som många andra verkar vara.
av stevvee
CETT skrev:Jo, om man har obegränsat med pengar är det bara att kryssa i... Jag tycker däremot att min XC60 blev vansinnigt dyr även utan alla kryss. Som jämförelse med Audin jag hade är Volvon ca 200 000 kr dyrare utan luftfjädring. Den här gången ville jag ha SUV och hybrid så det blev en Volvo men Audin var en bättre bil på nästan alla sätt.
Jag har snitt efter 500 mil på 0,45 lit/mil. Laddar varje dag och snålkör utan ac och värme. Jag är faktiskt inte så jätteimponerad som många andra verkar vara.
Eh Volvo 200 k dyrare än Audi ? Jämför du rättvist?
Visst jag kunde få en A6 Allroad för mindre peng än en den V60 jag beställt men då var A6 allroad en utgående modell som rabatteras kraftigt. Jämför jag däremot mot en likvärdig modell med samma utrustning sticker både Audi,merca och Bmw iväg.

Däremot håller jag med om att Audin håller högre kvalite och rullar finare med luftfjädring, jag gillade inte alls hur XC60 rullade på vägen och min V90 med 21” gick både mjukare och bättre på vägen än en XC60.
Men gällande förbrukning har jag noll att säga för den bryr jag mig inte om då jag åker så lite Bild tog T8 bara för att få så jäkla mycket utrustning på lågt förmånsvärde

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av CETT
Jag jämför med Audin jag hade innan Volvon. 430 tkr mot 630 tkr. När jag köpte Audn var den inte utgången modell. Utrustningsmässigt var det både plus och minus, rättvist eller ej vet jag inte. Beror på vad man prioriterar.
av stevvee
CETT skrev:Jag jämför med Audin jag hade innan Volvon. 430 tkr mot 630 tkr. När jag köpte Audn var den inte utgången modell. Utrustningsmässigt var det både plus och minus, rättvist eller ej vet jag inte. Beror på vad man prioriterar.
Okej, du gjorde ett jäkla klipp med tanke på att grundpriset var 519900 kr ren.

Användarvisningsbild
av Snowie
Haft min XC60T8 nu 2 veckor å 300mil.
8.5L / 100km, fick den 50% laddad vid leverans och inte laddar den efter det.

Användarvisningsbild
av Derank
Hur kan den ha gått så lite på batteri på 300mil? Typ 1%

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Snowie
Derank skrev:Hur kan den ha gått så lite på batteri på 300mil? Typ 1%

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Eftersom jag inte laddat den någon gång.
Kör alltid på hybrid läget men majoriteten av mina resor har varit motorväg 15mil i 120km/h så bilen brukar generera en 2-4kWh på en sådan sträcka.
Har 300m till jobbet så har inget behov för bil då.

Väntar fortfarande på laddstolpe på jobbet, då kommer jag kunna klara av mer eller mindre alla små körningar inom stan å till frugans jobb på el. Vilket skulle vara helt perfekt :)

Användarvisningsbild
av LaserJet
Helt fel bil för din körning uppenbarligen.
Att inte ladda en hybrid? Hur tänkte du här?

Sommarens semesterkörningar och långkörning runt 700mil har jag 5,6l/100km i snitt.
Motorväg dödar förbrukningen totalt tyvärr, på landsväg fungerar regenereringen perfekt och 20mil på 5,5l/100km är mitt rekord med fullt batteri från start.

Vardagskörning har jag 0,0l/100km, laddar ca 4ggr/vecka

Häromdagen en tur till IKEA, batteriet slut när vi kom fram, lånade deras laddstolpe och körde hem på el igen...
Att köra hybrid kräver att man skapar sig nya vanor, då är det helt fantastiskt!

Sedan är det en bonus att man har 421hk totalt, men inte ofta man använder dem utan mest glider ljudlöst fram...
Men om man bara måste så drar man ifrån det mesta.....
Användarvisningsbild
av Snowie
LaserJet skrev:Helt fel bil för din körning uppenbarligen.
Att inte ladda en hybrid? Hur tänkte du här?

Sommarens semesterkörningar och långkörning runt 700mil har jag 5,6l/100km i snitt.
Motorväg dödar förbrukningen totalt tyvärr, på landsväg fungerar regenereringen perfekt och 20mil på 5,5l/100km är mitt rekord med fullt batteri från start.

Vardagskörning har jag 0,0l/100km, laddar ca 4ggr/vecka

Häromdagen en tur till IKEA, batteriet slut när vi kom fram, lånade deras laddstolpe och körde hem på el igen...
Att köra hybrid kräver att man skapar sig nya vanor, då är det helt fantastiskt!

Sedan är det en bonus att man har 421hk totalt, men inte ofta man använder dem utan mest glider ljudlöst fram...
Men om man bara måste så drar man ifrån det mesta.....
Tjänstebil så förmånsvärdet som är intressanta, Bra utrustning, hyffsat rolig bil.
Gick inte att köpa D4,D5 pga miljökraven på bolaget.

av mina 330mil så är 45mil privat.
Räknar också med att få laddstolpe på jobbet inom någon månad. Då blir det en jädra skillnad då min 45mil som jag kört privat kan gå helt på el.

• 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 18

840 kPa motsvarar 8,4 Bar vilket är alldeles […]

Hade varierande tomgång i min 99a 2,5t F&oum[…]

Hej! Ja deras universal damask var för kort […]