- mån 15 okt 2018, 15:04
#1274825
Detta gäller en S60 2,4t -01.
Jag var hos två Volvohandlare vars verkstäder i stort sett kunde lova att min ojämna tomgång beror på att gasspjället var dåligt eller smutsigt. Eftersom bilen behövde kostas på andra saker kopplade till antal passerade mil så kostade jag på mig en rengöring av gasspjället. Ett nytt kändes lite väl dyrt. Man kan konstatera att det inte hjälpte alls. Jag vet att gasspjället är av den "första" "dåliga" modellen men det är helt utbytt en gång för inte allt för många år sedan i bilens historia. I samband med service provtrycktes även motorn för att inte ta ned vevhusventilationen i onödan och det verkade inte vara igensatt heller. Det hade annars varit dags för den.
Tomgången kan ibland vara jämn vid flera tillfällen, nästan alltid vid kall motor, för att sedan krångla igen. Den håller sig stabil på 800 rpm, tappar långsamt, för att sedan dippa ned så att lamporna blinkar till och sedan upp på högre varv ett tag.
Andra symptom som kan vara relaterade är att motorbromsen är lite ryckig och stöter men bara ibland. Jag tycker också att bilen på låg växel och lågt varv är ganska trög jämfört med för när jag köpte den. Generellt sätt går den bra. Inget fel verkar bli värre och värre. Felkoder som kan vara relaterade men inget som Volvo kommenterade är ECM-644A (Kamaxelposition, avgas) och ECM-4801 (Katalysatoreffektivitet, bank 1). Dessa felkoder kommer och går lite och jag har aldrig upptäckt något fel i övrigt kopplat till dem.
Det enda som fanns kvar enligt serviceprogrammet är att byta tändstift. Jag får väl göra det men jag tar gärna emot tips på andra saker.
Jag var hos två Volvohandlare vars verkstäder i stort sett kunde lova att min ojämna tomgång beror på att gasspjället var dåligt eller smutsigt. Eftersom bilen behövde kostas på andra saker kopplade till antal passerade mil så kostade jag på mig en rengöring av gasspjället. Ett nytt kändes lite väl dyrt. Man kan konstatera att det inte hjälpte alls. Jag vet att gasspjället är av den "första" "dåliga" modellen men det är helt utbytt en gång för inte allt för många år sedan i bilens historia. I samband med service provtrycktes även motorn för att inte ta ned vevhusventilationen i onödan och det verkade inte vara igensatt heller. Det hade annars varit dags för den.
Tomgången kan ibland vara jämn vid flera tillfällen, nästan alltid vid kall motor, för att sedan krångla igen. Den håller sig stabil på 800 rpm, tappar långsamt, för att sedan dippa ned så att lamporna blinkar till och sedan upp på högre varv ett tag.
Andra symptom som kan vara relaterade är att motorbromsen är lite ryckig och stöter men bara ibland. Jag tycker också att bilen på låg växel och lågt varv är ganska trög jämfört med för när jag köpte den. Generellt sätt går den bra. Inget fel verkar bli värre och värre. Felkoder som kan vara relaterade men inget som Volvo kommenterade är ECM-644A (Kamaxelposition, avgas) och ECM-4801 (Katalysatoreffektivitet, bank 1). Dessa felkoder kommer och går lite och jag har aldrig upptäckt något fel i övrigt kopplat till dem.
Det enda som fanns kvar enligt serviceprogrammet är att byta tändstift. Jag får väl göra det men jag tar gärna emot tips på andra saker.