Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av klirre
frasse4 skrev: sön 14 okt 2018, 20:03 Vill minnas från något material jag såg när VEA lanserades att det inte satt balansaxlar på T2 och ev. D3. Gällande sexor gäller det raka sexor inte 60 graders V6:or :)
Där ser man, trodde inte de skippade balansaxlar på så moderna motorer.

Slarvigt av mig att inte skriva raka sexor, det vet jag mycket väl om ;-)
Om jag minns rätt har en trecylindrig motor mindre oblalans än en fyra, i alla fall i första gradens svängningar.

Åter till ämnet, var sitter balansaxlarna på vea? Går det att undersöka när man kollar på bil eller är där för trångt att komma åt?
Användarvisningsbild
av Cotag
Please note, however, that the VED4 D3 and D2 engines did not have balancer shafts because its shorter pistons, lighter connecting rods and smaller piston pins reduced reciprocating masses by 20 per cent and, in turn, vibration. Similarly, the 1498 cc VEP4 engines also omitted balance shafts."
Källa: http://australiancar.reviews/Volvo_VED4_VEA_Engine.php
Användarvisningsbild
av x74
fjohan82 skrev: sön 14 okt 2018, 17:35
Tompamannen skrev: sön 14 okt 2018, 17:11 Är detta ett fel som alla bilar med D4 Vea får till slut? Vid vilket miltal uppträder det isf.?
Ja det vore intressant att veta om/när det pajar.
Min MY17 är uppe i 6300 mil men jag har inga ljud eller andra "konstigheter"...
Det är lite intressant, min första balans axel gav sig efter ca 1200 mil sen blev den till slut bytt vid 2400mil, då var bilen ca 17månader, bytt till en "ver 2" axel, denna viner nu efter 2500mil (bilen tot 5000mil) lika mycket som den första om inte mer, eftersom det är en "ver 2" så är det ju inte samma batch som den första,dessutom flera månader e mellan, men den har likadant missljud nu, och du åkt 6300 mil och inget missljud mm intressant. :-/ Som sagt jag har hört flera vea spisar på gatan som kommer vinades, missljudet är som störst runt 1800-1900varv, under 1600 och över 2000 försvinner missljudet markant.
Senast redigerad av 3 x74, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Cotag
klirre skrev:
frasse4 skrev: sön 14 okt 2018, 20:03 Vill minnas från något material jag såg när VEA lanserades att det inte satt balansaxlar på T2 och ev. D3. Gällande sexor gäller det raka sexor inte 60 graders V6:or :)

Om jag minns rätt har en trecylindrig motor mindre oblalans än en fyra, i alla fall i första gradens svängningar.

Åter till ämnet, var sitter balansaxlarna på vea? Går det att undersöka när man kollar på bil eller är där för trångt att komma åt?
Balansaxelpaketet sitter precis under vevaxeln i sumpen. Att undersöka hur slitet det är betraktar jag som svårt, även om man som i mitt fall har det "uttjänta" paketet tvättat framför sig på en bänk.
Jag jobbar med mekanik och lyssnade såklart efter b.l.a oljud från turbo och liknande innan jag köpte bilen, ändå uppstod problematiken med vinandet omkring 500 mil efter köp. Det ligger youtube-klipp med motorljud före/efter byte av paketet tidigare i tråden, mig veterligen finns det inget annat sätt att avslöja defekten utan att lyssna efter oljudet.
Rätta mig gärna om jag har fel. :)
av Tompamannen
Men är detta ett fel som alla Vea-motorer drabbas av eller är det en kass underleverantör av lager som Volvo använt sig av under en viss tid? Känns ju lite otroligt att man inte upptäckt detta vid alla 100,000-tals mil av tester med Vea.
Användarvisningsbild
av x74
Tompamannen skrev: sön 14 okt 2018, 21:23 Men är detta ett fel som alla Vea-motorer drabbas av eller är det en kass underleverantör av lager som Volvo använt sig av under en viss tid? Känns ju lite otroligt att man inte upptäckt detta vid alla 100,000-tals mil av tester med Vea.
Kan bara instämma jätte märkligt att det inte upptäcks, jag har upptäckt 2 på kort tid på min egen bil, plus enhel del ute på gatan, :-o men min första v60 -14 den var inte färdig lackad insida fram dörrar, ingen märkte förrens jag hämta ut bilen?!
Likaså lane assist som ingår i driver support, den är ju rent farlig, bilen kan helt utan anledning rycka till i ratten så man för parera mm ja :-o nä det är mycket som inte är färdig testat.
av klirre
Cotag skrev: sön 14 okt 2018, 21:11
klirre skrev:

Balansaxelpaketet sitter precis under vevaxeln i sumpen. Att undersöka hur slitet det är betraktar jag som svårt, även om man som i mitt fall har det "uttjänta" paketet tvättat framför sig på en bänk.
Jag jobbar med mekanik och lyssnade såklart efter b.l.a oljud från turbo och liknande innan jag köpte bilen, ändå uppstod problematiken med vinandet omkring 500 mil efter köp. Det ligger youtube-klipp med motorljud före/efter byte av paketet tidigare i tråden, mig veterligen finns det inget annat sätt att avslöja defekten utan att lyssna efter oljudet.
Rätta mig gärna om jag har fel. :)
Jaha, jag trodde paketet satt på utsidan av blocket... Jag ville bara kunna se om det satt där eller inte, har sett bilderna i tråden på det uttjänta paketet och som du säger syns inga tydliga fel.

Enligt länken längre upp är det alltså D2, D3 och T2/T3 med 1,5l slagvolym (automatarna?) som levereras utan balansaxlar.
av Tompamannen
Är det bara kosmetiskt eller rasar hela balansaxeln om det inte åtgärdas? Ingen som har koll på hur vanligt förekommande det är? Jag är nästan på G att köpa en V60 d4-16 men jag vill ju absolut inte köpa en bil där jag vet på förhand att den kommer att gå sönder pga. ett tillverkningsfel.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag tycker inte att du ska vara orolig alls. (Till skillnad mot trådens korsriddare)
Min t5 tillverkad -14 på 11k mil, syrrans d4 tillverkad -15 på 8500, morsans d5 tillverkad -16 med 4k på mätaren, ingen har eller har haft problem. Visst, det är inte några enorma miltal, men inte heller jättelite.
av LJN
Kommer försäkringsbolagen acceptera och ta eventuell kostnad på maskinskadeförsäkringen om det är ett känt och "i viss mån frekvent fel" Och jag tror som trådskaparen att kan finnas många ägare som kör runt med denna defekt utan vetskap. Man vänjer sig säkert vid ett missljud som som tilltar över tid.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 132

Aha! Missuppfattade då.

Ska stå antingen 1031 eller 1041. Det senare[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontan[…]

D6 vägrar starta

Hej ni som hade detta problem har ni hittat en l&o[…]