Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Larre
perhall skrev:
Larre skrev:perhall:

Eftersom du påstår dessa saker så har du givetvis underlag för att bevisa det. Emotser med spänning bevis för dina påståenden att:
- trafikflödet förbättras,
- tid sparas,
- mindre fusk förekommer med dessa skatter än t ex löneskatter och
- utsläppen minskar.
trafiken har minskat med ca 30 % enl vv.

det bevisar punkt 1, 2 och 4.

punkt 3 tror jag har ett självklart svar, enda sättet att fuska med trängselskatt är att skriva bilen på en målvakt eller sätta en skylt som skymmer nummerskylten. Fult och pinsamt, tycker jag. FUsket med löneskatter är mycket omfattande.

PH
Åh nej! Nu blev jag besviken. Det var ju inga bevis.

Punkt 1 och 2: Att ankomstintensiteten till en kö (det du kallar för trafik, antar jag) minskar, bevisar varken att flödet förbättras ej heller att tid sparas. Men jag utgår från att du har rätt om du kan bevisa det genom att hänvisa till undersökningar som visar just detta, inte någon hobby-statistikers förklaringsmodeller. Och med det sista syftar jag naturligtvis inte på dig eftersom du givetvis har bevis för det du påstår inte bara indirekta bevis. Bara så att inga tvivel råder om det.

Punkt 3: Nej, det är inte enda sättet. Inte ens det största kända. Det finns ett fusk som är mycket mer utbrett än det du nämner.

Punkt 4: Vilken undersökning hänvisar du till då? Utsläpp uppmätta vid tullstationerna? Eller totalt?

Punkt 5: (om jag får lägga till en joker) Hur bra är trängselskatten såsom varande mig veterligen enda skatt som man kan tvingas betala för att någon annan lurar systemet? Och ska man slippa betala den så är det måånga timmars slit för att slippa var och en av de tullpassager som ens fordon INTE gjort.

PS Sorry, VolvoB20, vi kanske borde flytta till en annan tråd.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
perhall skrev:
Larre skrev:perhall:

Eftersom du påstår dessa saker så har du givetvis underlag för att bevisa det. Emotser med spänning bevis för dina påståenden att:
- trafikflödet förbättras,
- tid sparas,
- mindre fusk förekommer med dessa skatter än t ex löneskatter och
- utsläppen minskar.
trafiken har minskat med ca 30 % enl vv.

det bevisar punkt 1, 2 och 4.

punkt 3 tror jag har ett självklart svar, enda sättet att fuska med trängselskatt är att skriva bilen på en målvakt eller sätta en skylt som skymmer nummerskylten. Fult och pinsamt, tycker jag. FUsket med löneskatter är mycket omfattande.

PH

Enda sättet att fuska säger du...... Nä, det stämmer inte. Det stjäls skyltar.....hur många vet vi inte iom att vv inte verkar vilja upplysa om detta. Vad händer om du får dina skyltar stulna? (syftet med att stjäla skyltarna är att använda dem på annat fordon vid passering av konfiskeringstullarna) Jo.... då får man själv betala in pengar varje månad för trängselskatt om skyltarna använts olovligt..... Vad gör vv åt detta? ingenting ! helt enkelt därför att de inte måste hjälpa hederliga skattebetalande svenskar (dessa direktiv uteblir från våra politiker, de bryr sig ju inte alls....de får ju in miljarder i intäkter). så, killen/tjejen som fått sina skyltar stulna skiter myndigheterna i helt & fullt. Tekniskt sett hade detta kunnat undvikas (att stulna skyltar används vid trängseltullar ) men varför ska politikerna bry sig? politikerna behöver ju inte ta personligt ansvar....ansvaret ligger ju hos partiet....dvs inget händer.... :roll: :evil: .

Jepp, jag har ett stort politikerförakt :wink:
av perhall
Larre skrev: Åh nej! Nu blev jag besviken. Det var ju inga bevis.

Punkt 1 och 2: Att ankomstintensiteten till en kö (det du kallar för trafik, antar jag) minskar, bevisar varken att flödet förbättras ej heller att tid sparas. Men jag utgår från att du har rätt om du kan bevisa det genom att hänvisa till undersökningar som visar just detta, inte någon hobby-statistikers förklaringsmodeller. Och med det sista syftar jag naturligtvis inte på dig eftersom du givetvis har bevis för det du påstår inte bara indirekta bevis. Bara så att inga tvivel råder om det.

Punkt 3: Nej, det är inte enda sättet. Inte ens det största kända. Det finns ett fusk som är mycket mer utbrett än det du nämner.

Punkt 4: Vilken undersökning hänvisar du till då? Utsläpp uppmätta vid tullstationerna? Eller totalt?

Punkt 5: (om jag får lägga till en joker) Hur bra är trängselskatten såsom varande mig veterligen enda skatt som man kan tvingas betala för att någon annan lurar systemet? Och ska man slippa betala den så är det måånga timmars slit för att slippa var och en av de tullpassager som ens fordon INTE gjort.
.
"Stockholmsförsöket har minskat utsläppen av såväl koldioxid som partiklar.
För att vara orsakad av en enskild åtgärd är minskningen stor. Sett över länet
kan den trots det endast ses som en delåtgärd för att nå till exempel de nationella
klimatmålen. Eftersom trafikminskningen har skett där koncentrationen av
invånare är stor, så har minskningen av främst partiklar fått en stor hälsoeffekt
för länet som helhet. Hälsoeffekten är ungefär tre gånger så stor som den man
skulle ha fått om minskningen orsakats av en bensinprishöjning." /utvärdering av Stockholmsförsöket.

Ang.
PS Sorry, VolvoB20, vi kanske borde flytta till en annan tråd
så har väl inte jag bett dig komma in i diskussionen? Det är väl rätt fräckt att börja diskutera ett sidospår och sedan tycka att den man diskuterar med borde dra...

Larre: vad är din inställning till trängselskatt?
av perhall
Larre skrev: Punkt 3: Nej, det är inte enda sättet. Inte ens det största kända. Det finns ett fusk som är mycket mer utbrett än det du nämner.
Fusket med stulna skyltar är tragiskt och jag hoppas de hittar en lösning snart. Men det är väl samma sak med t ex p-böter (iofs ingen skatt) om någon stjäl skyltarna.

Hela fordonsbeskattningssystemet börjar bli svårt att överblicka med trängselskatter, miljöovänliga och miljövänliga dieselbilar, hybrider, etanolbilar etc. Och med all lobbying som sker, och alla ensidiga inlägg i debatten, kan det inte vara lätt att utforma en bra beskattning för dieselbilar och annat.
PH
Användarvisningsbild
av Larre
Punkt 6: (en s.k. svarte petter) Hur bra är det med en så segregerande skatt som trängselskatten?

De som har råd att betala trängselskatt fortsätter att sitta i köerna in till och ut från Stockholms Tullstad, och får en marginellt sämre köpstyrka. Medan de som inte har råd att betala, tvingas lämna sina barn tidigare på morgonen på dagis/fritids och hämta dem senare på eftermiddagen. OM de har barn. De tvingas tillbringa längre tid i kollektivtrafiken, som saknar kapacitet (!) att ta hand om det ökade antal kollektivtrafikanter som trängselförsöken medför, alternativt måste de sitta längre tid i kö i sina bilar, längre sträckor, runt Tullstaden och släppa ut mer avgaser.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
perhall skrev:
Larre skrev: Punkt 3: Nej, det är inte enda sättet. Inte ens det största kända. Det finns ett fusk som är mycket mer utbrett än det du nämner.
Fusket med stulna skyltar är tragiskt och jag hoppas de hittar en lösning snart. Men det är väl samma sak med t ex p-böter (iofs ingen skatt) om någon stjäl skyltarna.

Hela fordonsbeskattningssystemet börjar bli svårt att överblicka med trängselskatter, miljöovänliga och miljövänliga dieselbilar, hybrider, etanolbilar etc. Och med all lobbying som sker, och alla ensidiga inlägg i debatten, kan det inte vara lätt att utforma en bra beskattning för dieselbilar och annat.
PH
he he, det är INTE svårt...MEN, i grund & botten handlar detta inte (från politikernas sida) om miljövänlighet utan detta är bara ytterligare ett sätt att dra in skatt....INGET annat.

Hade politikerna verkligen velat gynna miljön så hade Volvo aldrig behövt lägga ner tillverknigen av Bi-Fuels....för då hade det varit MYCKET mer förmånligt för en privat person att köpa & inneha en MILJÖVÄNLIG Bi-Fuel än vad det är idag.
av perhall
punkt 6 är en intressant aspekt på trängselskatten och den gäller även väldigt många andra skatter.

T ex varför är tobaksskatten inte inkomstprövad? Det är fler låginkomsttagare som röker.

Varför är fortkörningsbot inte inkomstprövad? En rik kan skratta åt 2 000 kr medan låginkomsttagaren inte har råd att köra för fort.

Situationen med att det är för trångt i kollektivtrafiken och att en massa människor kommer att åka runt stan istället för genom den: resultatet är fortfarande att trängselskatter är bra för miljö och trafikflöde.

"längre sträckor... och släppa ut mer avgaser"

det blir ju mindre trafik och mindre avgaser med trängselskatter, har du inte fattat det:)
av perhall
V70BiFuel03 skrev:
perhall skrev:

PH
he he, det är INTE svårt...MEN, i grund & botten handlar detta inte (från politikernas sida) om miljövänlighet utan detta är bara ytterligare ett sätt att dra in skatt....INGET annat.

Hade politikerna verkligen velat gynna miljön så hade Volvo aldrig behövt lägga ner tillverknigen av Bi-Fuels....för då hade det varit MYCKET mer förmånligt för en privat person att köpa & inneha en MILJÖVÄNLIG Bi-Fuel än vad det är idag.
Ja, det är verkligen synd att BiFuel fick ett slut. Frågar man politikerna tycker de nog att det är Fords fel som sätter sån vinstpress på Volvo att de inte hade råd att fortsätta med Bi-Fuel...

men faktum kvarstår: staten måste ju ha in skattepengar på något sätt. Därför tycket jag att man måste jämföra trängselskatter med andra sätt att få in skatt...
Användarvisningsbild
av Larre
perhall skrev:Situationen med att det är för trångt i kollektivtrafiken..
Att det är trångt på tunnelbanor och bussar är väl ändå ett relativt litet problem. Man skulle kunna tro att du saknar erfarenhet av detta. Gör du det? Eller att du inte bemödat dig att ta reda på fakta. För du missar helt den värsta konsekvensen med kapacitetsbristen i kollektivtrafiken under trängselskattetider.

Jag saknar fortfarande bevis i form av t ex undersökningar som visar hur ovan nämnda punkter uppfylls. Tills du kan visa mig dem, begränsar jag mig till att tillsammans med dig misstänka att det är så. Det är helt ok att tro. Men att ta det för givet...

Om du bemödar dig att söka på forumet efter andra forumsmedlemmars erfarenheter från trängselskatteförsöket, så får du kanske en mer nyanserad bild av verkligheten.

Och återigen: minskad trafik medför inte automatiskt bättre flöde. Det krävs litet mer kunskap än så.
av perhall
Larre skrev:
perhall skrev:Situationen med att det är för trångt i kollektivtrafiken..
Att det är trångt på tunnelbanor och bussar är väl ändå ett relativt litet problem. Man skulle kunna tro att du saknar erfarenhet av detta. Gör du det? Eller att du inte bemödat dig att ta reda på fakta. För du missar helt den värsta konsekvensen med kapacitetsbristen i kollektivtrafiken under trängselskattetider.

Jag saknar fortfarande bevis i form av t ex undersökningar som visar hur ovan nämnda punkter uppfylls. Tills du kan visa mig dem, begränsar jag mig till att tillsammans med dig misstänka att det är så. Det är helt ok att tro. Men att ta det för givet...

Om du bemödar dig att söka på forumet efter andra forumsmedlemmars erfarenheter från trängselskatteförsöket, så får du kanske en mer nyanserad bild av verkligheten.

Och återigen: minskad trafik medför inte automatiskt bättre flöde. Det krävs litet mer kunskap än så.
Du motsäger ju dig själv: jag skickar bevis på minskad trafik och mindre utsläpp och du skriver att människor måste åka runt stan vilket ökar utsläppen.

Du har inte överhuvudtaget läst den 145 sidor långa utredning refererade till, ej heller följt DN:s, SvD:s etc. analys av trängselskatteförsöken.

http://stockholmsforsoket.episerverhote ... px?id=8432

Vad är det jag ska bevisa? Jag har bevisat mina punkter 1, 2 och 4 medan du skriver saker som är tagna ur luften, åtminstone om vi pratar aggregerade effekter. Dessutom svarar du inte på mina frågor men tvingar mig att svara på mina punkter.

PH
Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]

Farthållare

Idag la farthållaren av. Var på en l&a[…]

Här är kabelskadorna dokumenterade, dock[…]

Kostnad för halvljus?

Jag köpte en D1S på Biltema, tänkt[…]