Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Synthx
grammse skrev:Jag har märkt att vissa luskör på bron :wink: Men har du jämfört din mätare med vad som visas på skylten :?: . min mätare visar ca 5 km mer än vad som kommer upp på skyllten och då ligger jag i röven på de andra som tror sig köra prick 50. ( Har orginal dimension på däcken.) Känns som att volvos mätare stämmer ganska bra .Har haft japanare tidigare och blev då alltid omkörd av völvo så jag bytte bort skiten och köpte en riktig bil :)

Filma mig gärna jag kör bara 10 för fort. så det blir 20 km/h för en japanare inte undra på jag måste köra om då :wink: :wink:

Sen är det olagligt att utge sig för att vara POLIS!!!!
Hehe, hade inte tänkt utge mig för något, bara filma diskret, skicka in till myndighet och sitta med en mycket nöjt smil på fejset i min vardagssoffa i vishet om att en som visat fingret fått ett straff.
av anp
Och problemet ovan löser du med privatspanande?

Ditt problem, och tingvalls ( VV ) är att ni tror er kunna lösa trafikens farliga situationer med kameraövervakning och böter.
Inget av ovan nämnda "lösningar" löser det faktum att vi har idioter ute i trafiken.

Visst, idioterna blir filmade/fotade och bötfällda.
Sen då?

De tar bilen på nytt och kör vidare som om inget hade hänt. Den som är rik betalar sin böter, och den som är samhällsavskrap skiter i böterna.

Hur löser du det?

Dagens trafiksituation är precis den vi förtjänar, eller rättare sagt den vi röstat fram.
Åker du från sydligaste spetsen av Sverige, till den nordligaste, kommer du troligen knappt att se en enda trafikpolis.
Kameror kommer du se massor av. Och då människan av naturen är ögontjänare, så anpassar vi oss efter det faktum att det inte finns en enda polis efter vägen. Fri fart och egna regler.

Du blockerar andras framfart ex,vis, och tycker dig ha rätt till det.
Andra tycker sig ha lika stor rätt att anpassa situationen till sin fördel, och kör 110km/h på 90km/h väg.

En väg som kanske dessutom är sparsamt skyltad ur hastighets eller politisk nollvisionssynpunkt.

Även om du möjligen ur en moralisk aspekt har rätt, så är ditt beteende förmodligen mer trafikfarligt än en smärre fortkörning.
En fortkörare kör oftast bil aktivt, du åker förmodligen bil passivt. Och försöker också hindra eller sätta dit andra bilister som du uppfattar bryter mot ( din ) trafiklag.
av Synthx
anp skrev:Vad menar du med den här meningen egentligen?
Om andra enstaka fartdårar(?) har brådis, varför skulle du behöva betala ett nytt körkort?
Jag menar att de som höjer fingret verkar tycka att alla ska köra för fort eller anpassa sig till deras standard och regler. Om jag anpassar min hastighet till deras bryter ju också jag mot reglerna och om detta skulle hända under polisens insyn skulle jag som har nytt körkort få ta om körkortet. Vilket jag vägrar.
Om du blir såpass provocerad eller rädd för bakomvarande, att du höjer din egen hastighet så pass att du själv riskerar ditt körkort, för att anpassa den till bakomvarandes hastighet. Då är du en fara i trafiken, om vi skall tala klarspråk. Att du också ( om jag får utgå från att det verkligen är 2 års prövotid ) glömt enkla trafik/körkortsregler, gör dig inte direkt säkrare som förare.
Nej nej nej, skulle inte komma på tanken att åka snabbare för bakomvarandes skull.
Hur ställer du dig för övrigt till att >alla< snart kan bli fotograferade av fartkamerorna, oavsett hastighet?
Har inget emot det eftersom jag inte har något att dölja.
Att lagändringen som diskuteras kan ge en ändamålsglidning från påstådd trafiksäkerhet, till ren övervakning av trafik och personer, är väl inget att oroa sig över?
Om alla fotograferas, oavsett hastighet. Kan vi ju dels spåra personer på rymmen, stulna fordon, bilister med olaglig ljuskombination, utan bälten, talandes i mobiltelefon/fipplandes med radion/pysslande med barn/letande efter tappade föremål på golvet mm ( varför diskuteras bara mobiltelefonförbud? )
Håller med.
Vi kan helt enkelt övervaka och bötfälla alla tänkbara och otänkbara brott.
Förutom att få fatt på verkligt trafikfarliga personer som är påverkade eller helt enkelt inte är kapabla att framföra sitt fordon på ett säkert sätt oavsett hastighet.

Så, hur ställer du dig till den formen av övervakning? Kanske i kombination med privatspanare?
Hehe, nu var ju det inte meningen att agera privatspanare för min del, utan att ge igen på laglig väg dvs anmäla de som väljer riskera deras egna och andras liv i trafiken. dvs om du inte bryr dig om mig om jag väljer följa fartskyltningen slaviskt, så bryr jag heller inte mig om att du bryter mot lagen. Men om du reser finger, så ger jag igen. Öga för öga tand för tand.

Återstår och se om det verkligen är integritets kränkande att filma i trafiken som privat person. I fall inte så instaleras kamera för min del oavsett vad folk här på forumet kan tycka om det.
av Synthx
grammse skrev:Om han/hon blir så arg på alla som gör lite fel i trafiken så är personen själv en fara för övrig trafik.
Lite fel ?
Synd jag inte oxå kan filma :wink: då hade jag lagt ut en snutt på nätet på de 2 blondiner som jag mötte på avfarten till folkesta i felriktning :!: :!: :!:
Du borde ringt och anmält dem. Det gjorde jag med ett par ungar som stod och kastade pinnar och stenar från en backe ovanför trafikerad gata. Hoppas de åkte dit och fick sig en omgång av deras föräldrar !
av Synthx
anp skrev:Och problemet ovan löser du med privatspanande?

Ditt problem, och tingvalls ( VV ) är att ni tror er kunna lösa trafikens farliga situationer med kameraövervakning och böter.
Inget av ovan nämnda "lösningar" löser det faktum att vi har idioter ute i trafiken.

Visst, idioterna blir filmade/fotade och bötfällda.
Sen då?

De tar bilen på nytt och kör vidare som om inget hade hänt. Den som är rik betalar sin böter, och den som är samhällsavskrap skiter i böterna.

Hur löser du det?
En lösning vore ju att lägga in ett minimum böter på ganska höga böter för de som tjänar lite och för de som tjänar mycket blir det en procentsats av årslönen så som det är i finland och på åland. En ålands miljonär fick ju böta 200 000 för att ha åkt 37 km/t för fort på 30 väg.
Dagens trafiksituation är precis den vi förtjänar, eller rättare sagt den vi röstat fram.
Åker du från sydligaste spetsen av Sverige, till den nordligaste, kommer du troligen knappt att se en enda trafikpolis.
Kameror kommer du se massor av. Och då människan av naturen är ögontjänare, så anpassar vi oss efter det faktum att det inte finns en enda polis efter vägen. Fri fart och egna regler.

Du blockerar andras framfart ex,vis, och tycker dig ha rätt till det.
Andra tycker sig ha lika stor rätt att anpassa situationen till sin fördel, och kör 110km/h på 90km/h väg.

En väg som kanske dessutom är sparsamt skyltad ur hastighets eller politisk nollvisionssynpunkt.

Även om du möjligen ur en moralisk aspekt har rätt, så är ditt beteende förmodligen mer trafikfarligt än en smärre fortkörning.
En fortkörare kör oftast bil aktivt, du åker förmodligen bil passivt. Och försöker också hindra eller sätta dit andra bilister som du uppfattar bryter mot ( din ) trafiklag.
Min lag ? Det är ju lagligt att åka 90 på 90 väg oavsett körfält. Eller menar du att det vora olagligt ? Varför är inte högerkörfält märkt för högre hastighet i så fall ?
av Synthx
freak1 skrev:synthx

Åk buss eller håll till höger om du inte ska svänga vänster.
Åk flyg eller tåg om du vill någonstans fort. Om du vill riskera ditt eget liv genom att åka fort eller skapa egna regler börja åka folk race eller liknande.
Användarvisningsbild
av Nexus
:???:
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Nexus
Synthx skrev:
grammse skrev:Om han/hon blir så arg på alla som gör lite fel i trafiken så är personen själv en fara för övrig trafik.
Lite fel ?
Synd jag inte oxå kan filma :wink: då hade jag lagt ut en snutt på nätet på de 2 blondiner som jag mötte på avfarten till folkesta i felriktning :!: :!: :!:
Du borde ringt och anmält dem. Det gjorde jag med ett par ungar som stod och kastade pinnar och stenar från en backe ovanför trafikerad gata. Hoppas de åkte dit och fick sig en omgång av deras föräldrar !

--------------------------------------------------------------------------------

Ja lite fel! t y p glömmer blinka eller ligger fel i rondell. Ring och anmäl till polisen att någon pekade finger åt dig tror du de bryr sig ????
Tror du de skickar en polispatrull för du ringer och säger någon peka finger åt dig???? Jag ringde en gång jag låg bakom ett fyllo som for hit och dit på vägen och meja ner koner vid ett vägbygge. Tror du de kom ??? Nej nej de hade ingen att skicka för alla stod vid en laserkontroll och tog fast de som körde 55 på 50 väg och hade dimljusen tända
Sen att anmäla skadegörerse skulle jag oxå ha gjort men inte 2 söta blondiner som höll på att köra fel ut på motorvägen. Jag blockera vägen och tvinga de att vända. Hade det varit bättre att låtit de köra ut på motorvägen och sen ringa POLISEN??? nej du man ska hjälpa varandra i trafiken. En vacker dag kanske du herr perfekt själv gör ett misstag och blir bötfälld (hoppas det blir filmat) då kan vi andra lägga ut dig på varenda sida på nätet så alla kan se hur klantig du var som gjorde fel!!
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
§16 är läsvärd...
16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

1. Kör inte överdrivet sakta om jag håller 90 på 90 väg.
2. Har aldrig gjort inbromsningar för att förhindra någon.
3. På vilket sätt hindrar jag andra genom att hålla satt hastighet, och med vilken rätt åker de snabbare än "annat" folk.

Anmärkning ang 1. att köra 87Km/t på 90 är inte "överdrivet låg hastighet" om nu min mätare skulle vara fel inställd ett antal Km/t.
av Synthx
grammse skrev:Ja lite fel! t y p glömmer blinka eller ligger fel i rondell. Ring och anmäl till polisen att någon pekade finger åt dig tror du de bryr sig ???? Tror du de skickar en polispatrull för du ringer och säger någon peka finger åt dig????
Hehe, skulle väll inte ange dem för att de pekat finger, utan för att de satt foten på pedalen så fort de kommit förbi.

Jösses ingen fattar något på detta forum. Oskyldiga blir attackerade och skyldiga skyddas ... Som det brukar vara i sketna sverige MAO ..

Jag ringde en gång jag låg bakom ett fyllo som for hit och dit på vägen och meja ner koner vid ett vägbygge. Tror du de kom ??? Nej nej de hade ingen att skicka för alla stod vid en laserkontroll och tog fast de som körde 55 på 50 väg och hade dimljusen tända.
Om du har agg mot polisen säg det till dem istället.
Nej du man ska hjälpa varandra i trafiken.
Exakt vad jag också gör. Som i Västerås, jag hjälpte folk att komma in på motorvägen genom att hålla mig till vänster körfält och hålla max hastigheten 90. Bra va :wink:
En vacker dag kanske du herr perfekt själv gör ett misstag och blir bötfälld (hoppas det blir filmat) då kan vi andra lägga ut dig på varenda sida på nätet så alla kan se hur klantig du var som gjorde fel!!
Så du medger alltså att de personer som i de fall som jag tagit upp har gjort fel trots allt då ?

Varför tjafsa med mig i så fall ?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Men herrejävlar, åk till lokala verksta[…]

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]