Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maxi999
Har surfat runt på blocket nu en bra tid letandes efter en förstabil. Volvo 460 ligger i rätt prisklass för mig och ska tydligen inte vara specielt dyr att äga, eller?. Men vad jag undrar är; hur mycket reperationer kan jag förvänta mig om jag köper en 460 i fint skick, 95a eller 96a som gott under 18tusen mil?

Vad jag läst i forumet så är rost och el-fel väldigt vanligt hos 460, men vad mer ska man titta extra noga på innan köpet?

Väl mött
Användarvisningsbild
av #27
Det första jag kom på var rost på bromsrör och bromsar bak/handbromsen att den tar bra..
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag skulle sattsa på en 740 istället. Billiga delar och lätt mekade :) Fast du kanske vill ha en framhjulsdriven bil ??
av maxi999
jo, framhjulsdriven föredrar jag. 740 är lite väl stor, fastnade för 460 för bla priset för en mindre volvo med 4 dörrar. Kollat på 850, men kan tänka mig att en 2.5liters motor dricker endel soppa?

460 drar ca 0.7/mil ?
Användarvisningsbild
av Nexus
De är värda mindre än ägarna själva tror. nästan döda på beg marknaden. Så ge ej något överpris. lägg ut annonsen på bilen du funderar på här så får du nog en massa tips och ca värde på bilen.
Användarvisningsbild
av Nexus
Inte skulle jag köpa en sådan bil på bilfirma .Den röda är inte värd några 16000 med 20000 mil på mätaren. den andra kan ju tänka sig pruta innan du ens har diskuterat priset kan tyda på att han är less på bilen och kanske inte blir av med den .
Är du villig att betala 5-10000 extra för 1 mån trafiksäkerhetsgaranti?????
Användarvisningsbild
av Mr B
De ligger kanske lite högt i pris, men det går säkert att få ner lite. Annars är det väldigt billiga och bra bilar att äga och köra, 1269:- i skatt och jag betalar ca 1200:- per år i trafikförsäkring på min. Köpte min -95:a 1997 och har inte behövt byta mycket sedan dess, bromsrör har jag bytt vissa, bakre skivor har jag bytt 2 ggr. Framfjäder har brustit så den har jag också bytt, men i övrigt så har det bara varit vanlig service på den. Inga speciella problem med rost, det enda är "skönhetsrost" i skärmkanterna bak, men inget under eller så. Klart underskattad bilmodell, men det är ju bra när man ska köpa...

Jag kör min på 0,8l/mil ungefär, men det blir mest småkörning med...
ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]

Gänglåsning "släpper" vi[…]