Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av brandten
För det första vet jag inte om jag har en S80 eller S80N. Det är årsmodell 2008.

Förarstolen är sliten. Finns fräscha på Bildelsbasen för några tusingar. Någon som bytt och vet om det är svårt eller om airbag etc måste kopplas ur?
20181007_122824.jpeg
20181007_122824.jpeg (68.57 KiB) Visad 1366 gånger
Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Användarvisningsbild
av brandten
Stolen knakar en del också i ryggstödet så hade gärna bytt hela stolen. Någon som vet om det låter sig göras lite smidigt?

Har bytt flera gånger i en SAAB 9000 och 900 men aldrig "nyare" och aldrig Volvo.

av Andreas12
Inte konstigare än att byta på någon annan.
Alla kontaktstycke sitter under stolen.
Airbag till stolen kopplas oxå ur under.
Starta inte tändningen utan stol o kopplade kontakter så ska du ej få felkod på det.
Ser ut som stolen tillhör den nyare modellen vet ej om den heter s80II då el va den heter
Men var noga med vilken du köper för tror ej den andra modellen passar.
Användarvisningsbild
av brandten
Grymt. Tusen tack!
Jag lägger alla poster i "gamla S80" forumtråden men det verkar som jag har S80N. Vet inte om någon moderator kan flytta.

Ska leta lite på Bildelsbasen. Borde tex en -09 stol passa om jag hittar en?
Andreas12 skrev:Inte konstigare än att byta på någon annan.
Alla kontaktstycke sitter under stolen.
Airbag till stolen kopplas oxå ur under.
Starta inte tändningen utan stol o kopplade kontakter så ska du ej få felkod på det.
Ser ut som stolen tillhör den nyare modellen vet ej om den heter s80II då el va den heter
Men var noga med vilken du köper för tror ej den andra modellen passar.

Användarvisningsbild
av Cotag
Får bildemonteringar sälja delar som innehåller airbagar? Jag har sett att en del demonteringar klart skriver på sina webbsidor att dom inte gör det.
Användarvisningsbild
av brandten
Cotag skrev:Får bildemonteringar sälja delar som innehåller airbagar? Jag har sett att en del demonteringar klart skriver på sina webbsidor att dom inte gör det.
Ajdå. Om de nu inte får det... Måste man handla från Volvo direkt då? En stol där lär ju kosta mer än bilen är värd.

Volvo S80 / 2.4D / 163HK / Automat / Diesel / 2008 modell

av Andreas12
Av någon anledning verkar det bara gälla rattar..
Airbag till ratt säljer ingen.
Men stolar har jag köpt ut många ggr o aldrig har det varit något snack om airbagen.
Säljer dom stolar på sidan lär det vara ok .
Ingen tänker skära ut airbagar ur stolarna innan försäljning, är ju ingen som kommer köpa en söndrig stol.
Vet ej om något ändrat sig på 09 men antingen väljer du 08 el så ber du om bra bilder på kontaktstyckena o jämför med dina egna.
Fästena lär vara samma så ändras något är det kontakterna.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag har köpt flera stolar och de har alltid kommit med airbagen demonterad. Det är å andra sidan inte svårt att fixa, men det tar tid. Klädseln är lossad, sen skruvar man ur airbagen. Klädseln sitter med små ringar, och man bör absolut ha en tång för ändamålet (montering), eller bara ge upp och använda buntband. Bitvis är det rätt tidsödande att få fast klädseln, det är trångt och man ser förstås inte mycket.
Användarvisningsbild
av brandten
Har i några andra trådar läst att S80 executive har massagestolar i sin. Finns dessa bara med skinn eller kanske även med tyg? Har iof inte sett någon på tex Bildelsbasen men kul att spåna om den hade passat i min. :)

Volvo S80 / 2.4D / 163HK / Automat / Diesel / 2008 modell

XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8 &[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?