Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

uniformerad skrev: ons 10 okt 2018, 08:16 Verkar märkligt, jag ska in med bilen om en vecka på ett garantiärende, skrammel från en dörr, och det kostar gratis för mig.
Är det återförsäljaren som försöker skaffa sig en extra inkomst tro?
Det kostar inte att få åtgärdat men de hävdar att det kostar undersökning om det inte är ett fel. Det hela blir liksom godtyckligt. Som konsument är du ju ingen expert utan kan uppleva ett fel och då kan de hävda att det är normalt och här är fakturan.
Jag får uppfattningen om att ovanstående meddelande ges till de som varit på verkstaden väldigt ofta utan att något fel kunnat konstateras... :x

Om jag fick höra något liknande hade jag nog hävdat att det inte var mitt problem att de inte var kompetenta nog att hitta felen, och att jag naturligtvis inte skulle betala något. Jag tror nog att det fått gå till domstol innan jag betalat...

Inte en helt lätt fråga. När går användandet av en garanti över från att vara bruk till att vara missbruk. Lyckligtvis är den enda användning av "garanti" jag haft en uppdatering av mjukvaran vid första årsservicen vid 1500 mil. Hade varit betydligt värre om jag fått en problembil.
Kan man inte bara kommunicera med verkstan i förväg; "det knarrar när bromsen släpper", "här är ett foto på min spruckna ratt", "så här låter det när jag öppnar dörren". De måste väl ändå kunna svara på mail utan att debitera 600, och om de de antyder att det är normalt (slitage) får man ta det därifrån?
Uppdatering

Jag fick fixat dräneringshålet i tanken. Missljud i dörren hittade de inte, ratten ansåg de vara normal slitage, autobromsljudet verkade de erkänna men fyrade av ”produktegenskap” men skulle kolla vidare om åtgärd. Sätet fick de till slitage fast man tydligt ser att det är en svag spot i skinnet. De fotade och skulle kolla vidare med Volvo. De frågade inte efter pengar. Jag visade missnöje med att de inte lyckats åtgärda. Vi får väl se var det slutar.
Min nuvarande bil och även de tidigare bilarnahar varit inne ett ganska stort antal ggr för diverse fel och åtgärder, och har aldrig ens hört talas om att få betala något. Förutom soppan till lånebilen möjligtvis...
ansjo skrev:Min nuvarande bil och även de tidigare bilarnahar varit inne ett ganska stort antal ggr för diverse fel och åtgärder, och har aldrig ens hört talas om att få betala något. Förutom soppan till lånebilen möjligtvis...
Samma här, därför min förvåning över vad de påstod.
Jag fick en faktura hemskickad på felsökning på saker som de inte kunde fixa eftersom det dels var produktegenskaper och en sak som det ännu inte fanns någon åtgärd på.

Det rörde:
Autobromsoljudet som det numera finns en åtgärd på enligt tråd i forumet.
Bugg i kartan, som de hävdar är produktegenskap, jag ska beskriva den i egen tråd vid tillfälle för det är en bugg.
Fastfrusna dörrar, det kommer in vatten inuti dörren på låsen som fryser fast vid minusgrader.

Dessa punkter har jag redan fått felsökta tidigare. Jag mailade min pst och frågade om det fanns lösningar framtagna. Detta medförde att de påstår sig ha gjort nya felsökningar. Det enda de behövde göra är att svara ja eller nej.

Jag blev långt ifrån glad när fakturan dök upp. Ett skitbelopp men av princip ska dylik felsökning ingå. Jag gissar att de passade på att skicka fakturan eftersom det är en tjänstebil men eftersom det är mitt eget företag betalar jag inga bluffakturor.

Fakturan avskrevs efter kontakt med säljaren som uppenbarligen är intresserad av att sälja en ny bil.
Jag hade min bil inne för service idag och passade på att ge min pst en lista med saker som jag ville ha åtgärdade innan nybilsgaratin gick ut och han felsökte och åtgärdade dom som gick att åtgärda utan att det kostade en krona.

Vissa saker gick att åtgärda med mjukvaru uppdateringar och vissa fick han åtgärda mekaniskt.
Han kunde inte fixa allt men det kostade ändå ingenting för felsökningen.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]