Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
Sedan finns det ju inag bilar heller
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Fyra tankställen i Sverige. Undrar vad som ska till för att det byggs ut? Någon form av bidrag behövs, hoppas inte det är försent. Det finns tydligen minst 36 registrerade bilar i alla fall.
Användarvisningsbild
av joel80
Här har vi ju det smidiga med elbilen.. En vanlig elbil med batteri kan också köra på vätgas om man kan få lite fart på produktionen. Då gör man istället så att man använder vätgasen i kraftverk. Där kan man troligen få vätgasen att ha lite högre verkningsgrad än när man gör om det till el i en vätgasbil.

Distribution blir då enklare via befintligt elnät istället för att det ska byggas ut massa stationer med komprimerad gas som rätt ofta behöver fyllas på.

Det positiva är att vi då också kan använda vätgasen till att jämna ut produktionen i elnätet.

Vätgas kan kanske också anvädas i lastbilar eller liknande som har sina färdiga rutter. Då blir distribution enklare då man bara behöver det till deras depåer.

av Leopold
joel80 skrev:Där kan man troligen få vätgasen att ha lite högre verkningsgrad än när man gör om det till el i en vätgasbil.
Vore intressant med någon typ av källa som skulle underbygga din tro.

Det finns väldigt mycket förluster i kraftdistribution via el från kraftverk till slutkonsument och jag betvivlar att det du påstår är sant. Men som sagt, visa var du grundar din tro så kanske jag kan hålla med dig i detta i alla fall.
av Leopold
joel80 skrev:Där kan man troligen få vätgasen att ha lite högre verkningsgrad än när man gör om det till el i en vätgasbil.
Vore intressant med någon typ av källa som skulle underbygga din tro.

Det finns väldigt mycket förluster i kraftdistribution via el från kraftverk till - i detta fall batteriladdad! - slutkonsument och jag betvivlar att det du påstår är sant. Men som sagt, visa var du grundar din tro så kanske jag kan hålla med dig.

Batteriladdning är i sig självt en väldigt förlustbenägen energiöverföringsteknik så det är mot den bakgrunden jag ifrågasätter det du påstår.
Användarvisningsbild
av joel80
Källan är mer en logisk tanke om att man i en kontrollerad miljö där man kan "elda" på exakt det sätt man vill blir effektivare.
Man kan hålla förbränningen vid en optimal temperatur o.s.v.

När man kör på vätgas har man den processen i bilen, en vätgas bil har elmotor. Som jag förstått det, oftast även med ett batteri emellan som man laddar.
Användarvisningsbild
av mikethebik
joel80 skrev: tis 09 okt 2018, 16:39
Rent allmänt att kalla något för PK.. Det är lite vad SD-anhängare verkar göra när dom inte håller med. :/
Pk-mentalitet är en realitet oavsett samhälle och åsikt, det borde stå klart för alla. Just nu ÄR det Pk att jubla över elbilar, liksom det var Pk att framhålla diesel för 10 år sedan. Pk är att följa trenden utan att tänka själv.
Pk kan faktiskt också vara den rätta vägen men inte nödvändigtvis. Det var Pk att misskreditera judar i 30-talets Tyskland, eller bönder i Stalins Sovjet, med känt resultat. Så illa ska det väl inte bli med en elbilsdebatt :-)

Mike
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vätgas som lagring av sol/vind el kan ju vara en möjlighet men verkar ha många problem att lösa.

Väteatomen är ju den minsta av alla atomer och under högt tryck tränger den in i de flesta material och gör dem spröda, tex en ståltank vad jag fattar i alla fall.

Därför behövs det enorma kylanläggningar vid produktion för att hålla gasen vid extremt låg temp och därmed lägre tryck, och i en bil låter man gasen dunsta av hela tiden för att hålla den kall i tankarna.

Så långtidsparkerar du din vätgasbil så är tanken tom efter en tid. Så får man ju tänka på att parkera i väl ventilerat utrymme med.

Det är ju sådant som påverkar verkningsgraden i hela kedjan.
Användarvisningsbild
av SRT
Dagens el bils drömmar att alla i en snar framtid kommer att ha en el bil som nu kör fossildrivna fordon är en dröm och kommer tyvärr att förbli en sådan med dagens haltande el produktion.
Användarvisningsbild
av joel80

mikethebik skrev:
joel80 skrev: tis 09 okt 2018, 16:39
Rent allmänt att kalla något för PK.. Det är lite vad SD-anhängare verkar göra när dom inte håller med. :/
Pk-mentalitet är en realitet oavsett samhälle och åsikt, det borde stå klart för alla. Just nu ÄR det Pk att jubla över elbilar, liksom det var Pk att framhålla diesel för 10 år sedan. Pk är att följa trenden utan att tänka själv.
Pk kan faktiskt också vara den rätta vägen men inte nödvändigtvis. Det var Pk att misskreditera judar i 30-talets Tyskland, eller bönder i Stalins Sovjet, med känt resultat. Så illa ska det väl inte bli med en elbilsdebatt :-)

Mike
Jag vill påpeka att jag tjatat om det här sen åtminstone 2013. ;) Då det var dieselbilar som var "miljöbilar".
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 15

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]