Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hankio
Jag undrar om man behöver oljekylare till automatlådan om man monterar drag på en 855 2.5 SE -96 ?
Användarvisningsbild
av båtsman
hankio skrev:Jag undrar om man behöver oljekylare till automatlådan om man monterar drag på en 855 2.5 SE -96 ?
Tror att man behöver de...om man vill att lådan skall hålla :wink:
av Burken
bara om du ska dra riktigt tunga saker...
av hankio
Ok, tack för svaren :wink:
Någon som vet vad en oljekylare kostar?
Användarvisningsbild
av 2Much
hankio skrev:Jag undrar om man behöver oljekylare till automatlådan om man monterar drag på en 855 2.5 SE -96 ?
Oljan går redan vi kylaren på 850:n. Kör bilen på trean och om det är riktigt tungt kan man även använda sport läget, allt för att lådan inte ska ligga och växla fram och tillbaka i onödan och för att lock up:n ska ligga i så mycket som möjligt.
Lock up finns på 2:an, 3:an och 4:an på den lådan. Allt enligt en mycket kunnig husvagnsdragande kundmottagare på Volvo i Falun.
Mvh Martin
av hankio
Tack för infon
av *pettson*
2Much skrev:
Oljan går redan vi kylaren på 850:n. Kör bilen på trean och om det är riktigt tungt kan man även använda sport läget, allt för att lådan inte ska ligga och växla fram och tillbaka i onödan och för att lock up:n ska ligga i så mycket som möjligt.
Lock up finns på 2:an, 3:an och 4:an på den lådan. Allt enligt en mycket kunnig husvagnsdragande kundmottagare på Volvo i Falun.
Mvh Martin
Ska nu inte vara elak mot denna kundmottagaren,, Förvisso är oljekylaren standard på 850 och den räcker ganska bra.. men kör man släp och vill att den ska hålla länge så är en externkylare ett utmärkt alternativ.. att det är lockup hjälper föga då du ändå aldrig kommer ifrån att lådan är oljedriven och oljetempen stiger.. :wink:
Annars måste man som taxi bland annat (och ansvarstagande släpkärre och husvagnsägare..) byta sin automatlådeolja med ca 7500 mils mellanrum gärna tätare.. för att oljan går så hett.. att sänka oljetempen med 10 grader mot dom som är original bör göra att lådan håller brutalt mycket längre..
Detta eftersom inga oljebyten i automatlådorna görs på vanlig servce för andra än taxi och polis.. andra får BE om att det ska utföras.. :wink:
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Tack så mycket för kritiken, förl&[…]