Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Elbilar är idag den vettigaste lösningen för transportsektorn som går att skala upp. Det är bättre än att köra på fossilt bränsle, och det tar inga enorma arealer så som biobränsle om vi ska skala upp det mycket. Till en viss gräns kan man göra biobränsle på sånt som annars bara går till spillo, men för att ersätta en stor mängd bensin och diesel är el det bästa och billigaste. Bara att man på ett vanligt villatak kan täcka 2-3 bilars behov under 8-9 månader per år.
En elbil är den perfekta flexifuel-bilen. Går att köra på alla bränslen. Elproduktionen i världen behöver bli grönare, och alla sätt den blir det på går att använda i elbilen. Man låser sig inte till något teknik med elbilen utan de framtida sätt för energiproduktion som kan komma funkar lika bra.

Att det inte löser allt, och att elbilar inte har något avtryck allt är det nog få som fortfarande tror, men förutsättningarna för att utsläppen från fordonstrafiken ska kunna minskas drastiskt i framtiden ökar ju fler bilar vi får som kan köras på el.
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:Elbilar är idag den vettigaste lösningen för transportsektorn som går att skala upp..
Ur vilken/vilka aspekter är det vettigast? Vem anser det? Vad har de för egenintressen?
FInns det inga hinder för uppskalning alls? Naturresurser? Tidshorisont för klimatet? Klimatskuld?

joel80 skrev:Det är bättre än att köra på fossilt bränsle
Ur vilken/vilka aspekter då? Om det gäller klimatet är svaret nej under nuvarande förhållanden. Om framtida förhållanden intecknas nu uppstår klimatskuld.

joel80 skrev:, och det tar inga enorma arealer så som biobränsle om vi ska skala upp det mycket. Till en viss gräns kan man göra biobränsle på sånt som annars bara går till spillo,
Biobränslen är bara en dellösning, precis som batteribilar eller många andra dellösningar. Inget av nu kända alternativ kan ensamt ersätta allt annat.

joel80 skrev: men för att ersätta en stor mängd bensin och diesel är el det bästa och billigaste,
Vem påstår att det är bäst? Vilka är deras egenintressen? Vad som är billigast är helt ointressant eftersom det går att påverka politiskt. Se bara historien med billiga fossilbränslen som visat sig vara en riktig återvändsgränd.

joel80 skrev: Bara att man på ett vanligt villatak kan täcka 2-3 bilars behov under 8-9 månader per år
Det är helt och hållet omöjligt utan en bakomliggande infrastruktur för energiutbyte/lagring (om inte enbart laddning på dagen avses och bilen används under natten). Den nödvändiga infrastrukturen kan se ut på väldigt många olika sätt. Dock kvarstår stora frågetecken för naturresursåtgång samt stegvisa hinder under uppskalning som innebär teknikbyte samt kraftiga ändringar i befintlig infrastruktur. Tidshorisont? Hur framställa all nödvändig infrastruktur klimatsmart? Klimatskuld?

joel80 skrev:En elbil är den perfekta flexifuel-bilen. Går att köra på alla bränslen.
Ja, batteribilar laddas med elenergi som kan ha olika ursprung. Just nu är den globala elenergiproduktionen till 2/3 fossilt framställd. Även runt 2050 ser det ut som mellan 1/3-1/2 fortfarande är fossilt framställd. Vad som är skrämmande är att den absoluta mängden elenergi spås 2050 vara 50%-90% mer än idag. Dvs. de absoluta utsläppen kan vara större än idag, trots en mycket omfattande utbyggnad av förnyelsebar elenergiproduktion. Hört detta i debatten? Trodde väl inte det. Oavsett exakt på vilken nivå man hamnar så finns det mycket litet hopp att det blir acceptabelt lågt. Framför allt inte med den långa tidshorisonten kontra de senaste IPCC-uttalandena.

joel80 skrev:Elproduktionen i världen behöver bli grönare, och alla sätt den blir det på går att använda i elbilen.
Självklart måste elenergiproduktionen i världen bli betydligt grönare. Idag är elenergiproduktionen kriminellt klimatbelastande. Att köra batteribilar på sådan el måste undvikas.

joel80 skrev:. Man låser sig inte till något teknik med elbilen utan de framtida sätt för energiproduktion som kan komma funkar lika bra. .
Det enda som låser till viss teknik, och tränger ut alternativen, är de ointelligenta och inkompetenta politiska styrningarna som lurar och skrämmer medborgare. Och att inteckna framtida förbättringar redan i nutid utan att erkänna att en enorm klimatskuld byggs upp, är inget annat än bedrägeri. Grundskolemattematik räcker för att genomskåda detta.

joel80 skrev:Att det inte löser allt, och att elbilar inte har något avtryck allt är det nog få som fortfarande tror,
Lite självransakan är aldrig fel...

joel80 skrev:men förutsättningarna för att utsläppen från fordonstrafiken ska kunna minskas drastiskt i framtiden ökar ju fler bilar vi får som kan köras på el.
...Men där förvann den självransakan. Vilka utsläpp avses? Är det CO2 så är svaret återigen nej under överskådlig framtid
Användarvisningsbild
av joel80
Mycket vettigare än att fortsätta sälja nya diesel och bensinbilar. Jag behöver väl inte börja länka tester och rapporter om hur mycket bättre de är beroende på olika elmixar igen även i denhär tråden? Frågan du bör ställa är snarare varför det är sånt starkt motstånd. Ser lätt likheter med den lobbyverksamhet som fördes när tobaksindustrin försökte misskreditera alla som kom och sa att rökning är farlig.

Klart det finns hinder för uppskalning, men inga som direkt sätter stopp. Både för stabilt elnät och för utbyggnad av elproduktion finns det redan färdiga lösningar och produkter.
Tidshorisont för klimatet, ja enligt senaste rapporten som kom i veckan måste vi ha vänt på utvecklingen inom 10 år, annars får vi nog räkna med samhällskollaps.

Om du har en bensin eller dieselbil som ska säljas, och en elbil, då är det bättre med elbilen sett till bilens livscykel. Det trodde jag var rätt klarlagt nu. Om den dessutom körs på en skapligt ren elmix är det bra mycket bättre. Kring 85% lägre klimatskuld om man har den elmix vi har här idag, och ännu större om man också räknar med att batterierna håller längre än 16k mil samt kan användas efteråt som lokallagring.

Elbilar är en dellösning, som idag är den enda som på skapligt stor skala kan ersätta bensin och diesel. Tror dock den kommer bli den dominerande då teknik och kvalité samt snart också pris slår de andra som nu finns.

Än så länge ser vårt använde av el i Sverige ut så att vi har låg efterfrågan samt lågt pris på natten, och med solpaneler där man säljer överskottet under dagen och den vattenkraft vi har idag med enorm möjlighet till lagring tar det lång tid innan vi har så många elbilar att vi behöver ha lokal lagring på plats för att inte kunna ta tillvara på solkraft man producerar.
Men vill man finns det som sagt redan lösningar för det.
Framöver kommer vissa områden behöva uppgraderas, men i det stora hela är vårat stamnät väl rustat, och vi har tidigare haft en betydligt högre förbrukning per hushåll än vi har idag.
Byggs det nya områden och städer växer behöver det såklart byggas ut, men det bör väl inte elbilarna stå till svars för...?

Vad är ditt alternativ till elbil idag? Eftersom vi har runt 10 år på oss att börja vända utvecklingen, och det tar minst 10 år att byta ut en bilpark. Att bara lösa energiproduktionen i världen räcker inte, man måste också bli av med oljeberoendet i transporterna. Det går hand i hand. Så länge varje elbil ersätter en bensin eller dieselbil gör att det bränns mindre olja eller bensin blir det en plusaffär, även om världen idag har runt 2/3 fossil elproduktion.

Camel skrev:
joel80 skrev:Att det inte löser allt, och att elbilar inte har något avtryck allt är det nog få som fortfarande tror,
joel80 skrev:men förutsättningarna för att utsläppen från fordonstrafiken ska kunna minskas drastiskt i framtiden ökar ju fler bilar vi får som kan köras på el.
...Men där förvann den självransakan.
Du behöver inte låta spydig och överlägsen i diskussionen. Du brukar kunna diskutera utan att gå på mot person.
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:Mycket vettigare än att fortsätta sälja nya diesel och bensinbilar. Jag behöver väl inte börja länka tester och rapporter om hur mycket bättre de är beroende på olika elmixar igen även i denhär tråden? Frågan du bör ställa är snarare varför det är sånt starkt motstånd. Ser lätt likheter med den lobbyverksamhet som fördes när tobaksindustrin försökte misskreditera alla som kom och sa att rökning är farlig.
Det handlar inte om att fortsätta med det som är dåligt. Det handlar om att ersätta det dåliga med lösningar som är tillräckligt bra. Om du kallar faktabaserade invändningar för motstånd, så får det stå för dig. Typist PK-snack. Likaså att likställa faktabaserade invändningar med lobby för tobaksindustrin.

joel80 skrev:Klart det finns hinder för uppskalning, men inga som direkt sätter stopp. Både för stabilt elnät och för utbyggnad av elproduktion finns det redan färdiga lösningar och produkter.
Om du balanserar ditt urval av källor så framkommer en helt annan bild.

joel80 skrev:Tidshorisont för klimatet, ja enligt senaste rapporten som kom i veckan måste vi ha vänt på utvecklingen inom 10 år, annars får vi nog räkna med samhällskollaps.
Jag såg detta uttalande. Jag har inga invändningar eftersom jag inte har tillräcklig kompetens. Så ja, för min del så tror jag på det.

joel80 skrev:Om du har en bensin eller dieselbil som ska säljas, och en elbil, då är det bättre med elbilen sett till bilens livscykel. Det trodde jag var rätt klarlagt nu. Om den dessutom körs på en skapligt ren elmix är det bra mycket bättre. Kring 85% lägre klimatskuld om man har den elmix vi har här idag, och ännu större om man också räknar med att batterierna håller längre än 16k mil samt kan användas efteråt som lokallagring.
Klimatskuld är något som byggs upp pga av att man intecknar framtida parametrar i en nutida beräkning. Elmixen här (om du avser Sverige) är ganska ok. Men för min del är det viktigt att det finns en global lösning eftersom det är mest påverkande för klimatet. Om några miljoner fordon i Sverige körs på det ena eller det andra bränslet är inte avgörande.

joel80 skrev:Elbilar är en dellösning, som idag är den enda som på skapligt stor skala kan ersätta bensin och diesel. Tror dock den kommer bli den dominerande då teknik och kvalité samt snart också pris slår de andra som nu finns.
Ja, batteribilar är en dellösning. Men dagens politiker är antingen av eller på. Just nu trängs alternativen undan. Mycket osmart eftersom batteribilen bara är en dellösning.

joel80 skrev:Än så länge ser vårt använde av el i Sverige ut så att vi har låg efterfrågan samt lågt pris på natten, och med solpaneler där man säljer överskottet under dagen och den vattenkraft vi har idag med enorm möjlighet till lagring tar det lång tid innan vi har så många elbilar att vi behöver ha lokal lagring på plats för att inte kunna ta tillvara på solkraft man producerar.
Återigen, mitt perspektiv i diskussionen är inte förhållandena i Sverige. IPCC har inte heller enbart Sverige i sitt perspektiv.

joel80 skrev:Men vill man finns det som sagt redan lösningar för det.
Framöver kommer vissa områden behöva uppgraderas, men i det stora hela är vårat stamnät väl rustat, och vi har tidigare haft en betydligt högre förbrukning per hushåll än vi har idag.
Byggs det nya områden och städer växer behöver det såklart byggas ut, men det bör väl inte elbilarna stå till svars för...?
Alla elförbrukare tillsammans skapar behovet av infrastruktur för elenergiproduktion och distribution. Det blir inte enklare om elenergiförbrukningen ökar.

joel80 skrev:Vad är ditt alternativ till elbil idag? Eftersom vi har runt 10 år på oss att börja vända utvecklingen, och det tar minst 10 år att byta ut en bilpark. Att bara lösa energiproduktionen i världen räcker inte, man måste också bli av med oljeberoendet i transporterna. Det går hand i hand. Så länge varje elbil ersätter en bensin eller dieselbil gör att det bränns mindre olja eller bensin blir det en plusaffär, även om världen idag har runt 2/3 fossil elproduktion. ...?
Jag har inget alternativ. Hade jag haft det så hade jag varit stormrik. Men det finns gott om företrädare för olika intressen och politiker som anser sig ha alternativ. Dock rimmar t.ex. batteribilar dåligt tillsammans med det faktum att elenergiproduktionen idag till 2/3 består av fossil produktion. På 10 år kommer inte detta att ha ändrats mycket i absoluta tal även om andelen fossilt producerad el kommer att sjunka. Det totala elenergibehovet kommer att öka med 20-35% i nuvarande takt.

Camel skrev:
...Men där förvann den självransakan.
joel80 skrev:Du behöver inte låta spydig och överlägsen i diskussionen. Du brukar kunna diskutera utan att gå på mot person.
Absolut inte riktat mot dig personligen. Det var menat som att allmän självransakan är önskvärd hos ett stort kollektiv av förespråkare för batteribilar. Men när du ändå för detta på tal så är min uppfattning om dig att du är djupt troende på att batteribilar är bra för klimatet. Och denna tro har du all rätt i världen att ha.
av troubleshooter
Själv gör jag det enkelt för mig, jag byter bil ungefär vart fjärde år, och vid varje tillfälle så gör jag en utvärdering av mina upplevda behov och krav.
Jag vet att jag inte beredd att ändra mitt körbeteende,anpassa mitt bilägande efter miljön, eller lägga en krona extra för att få ett miljö alternativ.
Den rätten kan jag ta mig som privatperson (Jag vet, jag är en dålig människa). Men varje gång som jag byter bil har den nya släppt ut lite mindre
skit än den tidigare bilen.

Jag kan tänka mig att en dag köpa en el/hybridbil, om jag hittar en bil som täcker mina upplevda behov kombinerat med den finansiella kalkylen.
När jag bytte bil 2017 existerade inte en sån bil, men kanske nästa gång, eller gången därpå, eller gången där på.......
av mikebike
Jag skiter i klimatet, men även om vi skulle använda fossilt bränsle för att generera el till elbilar istället för att köra fossilbilar skulle utsläppen av CO2 minska rätt mycket.
Sedan skulle rätt mycket av alla transporter kunna överföras från flyg och långtradare till tåg.

Jag tycker miljön är viktigare än klimatet. När jag cyklar till jobbet utefter E4, Sveavägen och Valhallavägen andas jag in minst fyra gånger så mycket partiklar och NOx som någon som åker motorfordon.
Eftersom de flesta nya bilar har partikelfilter så andas jag i realiteten in mycket mer partiklar än alla bilförare.
Om alla körde elbil (eller cyklade) skulle mängden NOx vara noll och partikelmängden skulle vara mycket mindre (framförallt de allra minsta partiklarna skulle i stort sett försvinna).
Dessutom bor jag ganska nära E4 och av någon outgrundlig anledning blir våra fönster svarta på utsidan...
Användarvisningsbild
av joel80
Att bli kallad troende och PK för att man följer utvecklingen på blir löjligt. Inte riktigt vettiga argument i en diskussion.

Rent allmänt att kalla något för PK.. Det är lite vad SD-anhängare verkar göra när dom inte håller med. :/

Då det inte går att förbjuda nybilsförsäljning är det viktigt att försöka minska på diesel och bensinbilar.

Vilka andra hållbara lösningar tycker du trängs undan. Är det vätgas du menar då? Eller Etanol där det idag redan används rekordmycket inblandad i bensin.
Finns det andra lösningar med låga utsläpp så är bonus-malus fullt kompatibelt och man får bonus om bilens utsläpp är låga.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Själv så tycker jag att vätgas verkar vara en bra alternativ lösning. Använda överskott från vind och sol till att göra vätgas och använda i bilar. Tänka snabbt vid valfri tidpunkt. Honda och några andra är ganska långt framme i den utvecklingen. Tyvärr blir det att bygga upp ett nytt "tanknät". Jag har inte koll på verkningsgraden vid tillverkningen. Men om man använder överskottet från sol och vind så...
Användarvisningsbild
av Derank
Det största problemet just nu med vätgas är ju infrastrukturen, redan 2005 trodde många att Vätgas skulle ha slagit igenom inom 10år, det finns inet ens en handfull tankställen än idag och den infrastrukturen lär ta 15-25år att bygga ut, om det någonsin görs, vilket jag inte tror i någon större utsträckning.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 15

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]