Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olofgeo
Min dieselvärmare startar vid utetemp på ca +10grader, på mina tidigare bilar har det krävts lägre temp, skall det vara så? går ju stänga av, vilket jag gjort i väntan på kylan.
av Xanthopteryx
Från cirkla tio grader och kallare startar jag oftast förvärming. Vid 5-10 grader så kanske 5-7 minuter innan jag ska iväg. Vid 0 kanske 10 minuter och så ökar jag tiden allt eftersom det är kallare. Har jag kärt nyligen så anpassar jag värmningen efter det. Kallgrader och handlat så kan jag slå på vid kassan, då blir det det litet mysigare att kliva in.
av AndS
Volvo rekommenderar att inaktivera funktionen om man har mycket kortkörningar, finns inget detaljerat angivet men har du körningar runt 5-10 min så kan man väl fundera på hur man använder funktionen.
Användarvisningsbild
av Derank
jag har extremt mycket kortörningar över en dag, ca 4-5mil med ca 10 stopp, jag startar värmaren manuellt 20min innan jag ska åka, och de första stoppen på skolan får värmaren fortsätta gå medans jag lämnar kidsen, sedan iväg till city med frugan, in en kort sväng på kommun ( värmaren fortsätter att gå ) sedan iväg till jobbet, och samma visa efter arbetets slut
Användarvisningsbild
av Derank
ca 2min körning till skolan, sedan ca 9min in till frugans jobb, sedan ca 7min till mitt eget jobb, på lunchen åker jag oftast hem och det tar ca 4min enkel väg.
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]