Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1273516
Kollar man SSABs egna siffror verkar det behövas ca 2 tredjedelar elenergi (ca 67%) mot dagens olja och kol, samt ca 10% bioenergi.
Av de 67% el så är ca 5% det man redan idag använder. Så de 21TWh som du hänvisar till kanske då innefattar den el de redan använder.
SSAB skriver att I Norden användes under 2017 3,02 TWh elenergi.
b5ba794fe847fc51_org.jpg
b5ba794fe847fc51_org.jpg (100.31 KiB) Visad 564 gånger


Och så kollar man på deras beräkning för fossilfri stålproduktion:
a5d2bab2dc30a7a7_org.jpg
a5d2bab2dc30a7a7_org.jpg (93.31 KiB) Visad 564 gånger

Man kommer utöver det också kunna exportera energi i form av både elproduktion och fjärrvärme.
"Gaser, ånga och varmvatten som produceras i processerna utvinns och används i andra delar av tillverkningsprocessen för att producera elektricitet och värme.
Kraftvärmeverken vid SSABs produktionsenheter i Sverige och Finland producerar 40 procent av SSABs elbehov i Norden och förser fjärrvärmenäten i Luleå, Oxelösund och Brahestad med värme."


Bilderna hämtade från:
http://www.hybritdevelopment.com/
Användarvisningsbild
av Camel
#1273518
joel80 skrev:Exemplet visar på att man redan idag bör storsatsa på att byta ut bilparken i alla länder oavsett elmix, då det även om man i början skulle behöva elda mer fossilt, det aldrig kan bli sämre av det.
Det jag vänder mig mot är den enorma hysteri som basuneras ut om att klimathotet är akut och att bilismen är boven. Samtidigt "löser" man det med en omställning till något som är lika dåligt. Plus att det tillkommer en klimatskuld i form för alla nya prylar, infrastruktur samt batterier som måste tillverkas. Att potential finns att batteribilar kan drivas något så när klimatsmart är sant. men i realiteten är det mer eller mindre "business as usual" globalt sett. Elenergi som "bränsle" för batteribilar kommer att vara klimatbelastande under lång tid framåt. För lång tid i kombination med budskapet om att klimathotet är sant.
Användarvisningsbild
av Camel
#1273519
VolvoB20 skrev:Och jag räknade ju inte ens med flygbränslen /.../
Det säljs ungefär 20 000 fat flygbränsle (Jet A1) i Sverige per dag. Det betyder ungefär 1 150 000 kubikmeter per år.
Användarvisningsbild
av joel80
#1273527
Ganska exakt 11TWh per år då?
1 150 000 * 1000 * 9,6 = 11 040 000 000kwh

Lättare att byta ut mot el än mot enbart biobränsle i allafall...

Inom 5 år tror man att Norge börjat med inrikesresor med elflyg. Sverige kommer nog inte så långt efter.
Långa resor får vi nog vänta bra mycket längre med, men då de flesta flygresor är relativt korta kan det ändå ge lite resultat. Många solpaneler på flygplatsena blir det... ;)

http://siemens-digitaltransformation.se ... forvantat/
Användarvisningsbild
av Camel
#1273530
Små batteriflygplan finns redan som fungerar. Medelstora batteridrivna (max. 100 passagerare) flygplan med kort räckvidd finns i en vision som delvis intecknar framtida utveckling som inte finns i nutid. Men man räknar med att det är lösbart. Men stora långdistansflygplan som dagens A380 eller B747 finns inte i någon vision att kunna drivas med batterier. Fysikens lagar är alltför hårda mot den typen av drömmar.
Så slutsatsen blir: på kort och medellång distans bör flyget ersättas av effektiva marktransporter hellre än att konstra till det i luften. De långa flygningarna däremot är ett problem att ersätta med marktransporter. Och ännu finns ingen som är i närheten av att ha lösningar på de utmaningar som fysikens lagar ger för långdistansflygningar med stora plan på el via batterier. Då blir slutsatsen att helt onödiga långdistansflygningar till badstranden måste upphöra.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1273531
15-20 TWh sade IVA, upp till 21 TWh sade SSAB på sitt seminarium, jag har inte PPTn därifrån.

Det handlar om stora mängder el, kanske 15–20 TWh per år, enligt en uppskattning av IVA. Det är cirka 15 procent av landets förbrukning.

https://www.nyteknik.se/automation/vatg ... ri-6882063
Användarvisningsbild
av joel80
#1273532
Camel:
Långdistansflygningar är kanske sånt där de biodrivmedel vi kommer kunna tillhandahålla lämpar sig bäst...

Sen tror jag vi kommer få se mindre och mer lokala flygtransporter när de börjar drivas med el. Dels för att flygplatser för elflygplan då kan vara mindre och närmre bebyggelse, både p.g.a lägre buller men också p.g.a låg miljöpåvekan.
Flyg med max 50 platser och fler små flygplatser kan vara en väg utvecklingen tar.
Eller så blir flyget (på små och medellånga sträckor) helt utkonkurrerat av typ Hyperloop eller liknande...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1273540
joel80 skrev: mån 08 okt 2018, 12:39 Eller så blir flyget (på små och medellånga sträckor) helt utkonkurrerat av typ Hyperloop eller liknande...
Funderade lite på affärsmodellen.

Vaccumtransport = superdyrt att bygga
Magnetsvävare = Superdyrt att bygga

Hyperloop = Magnetsvävare i Vaccumtransport = Superdyrt * Superdyrt = ???

Vanlig spårbundet höghastighetståg typ 500 km/h räknar man ju med att man behöver ha runt 1 miljon människor runt varje station för att göra en station ekonomiskt lönsam.

Hur se det då ut för hyperloop? Det måste ju vara på en helt annan nivå.

För övrigt måste väl Hyperloop byggas i bergtunnlar. Bygger man dem i rör på ytan så kan ju vilken jobbig typ som helst sätta en vanlig gevärskula i röret och sen kommer tåget i Mach 1 och kraschar i luften som sipprat i röret med katastrof som följd.

När kan vi realistiskt ha detta på plats i större omfattning ?
Användarvisningsbild
av Camel
#1273541
joel80 skrev:Camel:
Långdistansflygningar är kanske sånt där de biodrivmedel vi kommer kunna tillhandahålla lämpar sig bäst...
Ja, men fortfarande blir det praktiska problem med volymerna. Med dagens bränslen förbrukar en vanlig B747 drygt 400.000 liter fotogen mellan Europa och Thailand T o R. Ett enda plan. Det flygs många, många plan på långdistans. Varje dag. Jag anser att det helt enkelt måsta upphöra i så stor utsträckning som möjligt. På korta distanser behöver man inte krångla till det med batteriflygplan. Med utbyggda effektiva marktransporter kommer man mycket långt med redan befintlig teknik.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1273545
Camel skrev: mån 08 okt 2018, 13:16 Jag anser att det helt enkelt måsta upphöra i så stor utsträckning som möjligt.
Världen verkar ju inte vara på väg i den riktningen, att flyget kommer upphöra. Arlanda byggs ut till 40 miljoner passagerare, Peking smäller upp ytterligare en flygplats som ska hantera 100 miljoner passagerare per år. (Förutom de flygplatser man redan har.) osv. De som sitter på pengarna verkar ju räkna med en massiv ökning av flygandet.

Full fart in i bergväggen och kraschen verkar det som.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 15

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]