Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Iphonetomen
Idag fick jag ryckningar i motorn när jag var ute och körde. Det övergick i ojämn gång och tillslut stannade motorn. Jag gjorde något startförsök, men avbröt när jag kände en lukt från bränd plast. Efter bogsering och snabb felsökning hittar jag 4 (FYRA) brända tändspolar.
Min plan är att byta alla fem (har några liggande) och mäta så de får rätt matning.
Min förhoppning är att det blivit fel i en, och de andra gått sönder som ett föjdfel.
Någon som råkat ut för liknande?
7551213B-D320-4220-B197-8B630A47FA89.jpeg
7551213B-D320-4220-B197-8B630A47FA89.jpeg (438.69 KiB) Visad 1495 gånger
av Jonas_latt
Oj skumt. Jag har kört mycket Volvo och hårt men aldrig varit med om att spolen \spolarna har bränt. Körde du hårt eller något när det hände.?
av MacTheZipper
Det måste ju ha blivit någon typ av kortslutning för att det ska smälta på det viset.
Jag skulle kolla så inte kablarna har tagit skada någonstans oavsett om felet var kabelskada eller fel på en tändspole.
av Iphonetomen
Mer än en tändspole i taget som går sönder har jag inte heller råkat ut för? Men en tanke är att om en går sönder och det blir en kortslutning som gör att de andra går sönder också?

Nej, jag körde inte hårt. Det var normal körning.

Ja, jag har tänkt att byta kabelhärvan en bit tillbaka också. För minst en av kontakterna till tändspolarna var värmeskadad.
Användarvisningsbild
av Någonting
Jag har hört att det kan vara ganska lätt att klämma kablaget till tändspolarna under täcklocket om man inte är försiktig när man sätter tillbaka det. Kan det vara något sådant som har hänt?

Det är ju ganska skumt att fyra stycken bränner samtidigt.
av Iphonetomen
Nej, kablaget var inte klämt.
Däremot stämmer det med oljan. Jag hade ur motorn i somras och plockade isär den.
När jag satte ihop den så var det en packning som inte blev tät vid VVTn. Så det kom lite olja på kamaxelkåpan. Det var lite kvar som hade samlats i fördjupningar såg jag när jag tog bort tändspolarna. Men nu är det rengjort.
Förhoppningsvis funkat allt när jag bytt tändspolarna ikväll.
av Iphonetomen
Allting rengjort. Kabelhärvan bytt. 5 ”nya” tändpolar. En ny säkring till tändspolarna.
Mätt spänningen till tändspolarna.

Nu går den som aldrig förr..
Allt verkar vara ok.
Tack för alla tips.
XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8 &[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?