Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som bekant finns inga bra lyftställen bak på V70II att placera garagedomkraften under.
Såg nu i nedanstående videoklipp att killen placerar garagedomkraften under det ställe som är ämnat för bilens domkraft. Volvo tycker inte att man bör lyfta där. Bilen är visserligen lätt där bak, men frågan är om jag vågar lyfta där, då stället enligt Volvos instruktionskiss inte är märkt som lyftpunkt.

Vore ju kanon om det går att lyfta där.

Killen lyfter bilen 20 sek in i videoklippet:
Där lyfter jag. Det är ju tänkt att man ska kunna lyfta med domkraften där, så bilen håller rimligtvis för belastningen. Jag har en rejäl gummiklädd platta på toppen av domkraften, eftersom bilens yta där inte är plan.
Jag lägger en juniorpuck i skålen på garagedomkraften när jag lyfter. Det kanske inte är bästa lösningen för just den lyftpunkten, då det inte är helt plant där, som du säger Persson? Kommer inte ihåg hur det ser ut där, men jag får lägga något tjockare och mjukare mellan domkraften och bilen.
Jag fick bakläxa av någon på något forum för att jag gjorde så, men alla gånger jag lyft eller pallat bilen bak så har jag lyft under fjädern och pallat ytligt/på hjulsidan om domkraften. De av volvo angivna lyftpunkterna går det ju inte att palla på ändå.

Edit: dels så tycker jag nog är en bra idé att palla upp bilen om man ska göra något mer än att bara skifta hjul, även om det inte var frågeställningen. Och dels så kan jag inte riktigt se exakt var han lyfter. Men det finns två lyftpunkter där, en för verkstadslyftar och en på "pinch weld":en .

Finns lite bra bilder här: viewtopic.php?f=56&t=142041
Jag lyfter på bakre lyftpunkten 1 på nedan bild med hård gummikloss där det är urtaget i kjolen, där är det 3st sammanfogade plåtar så det är starkt och det är samma ställe som ryssn på filmen använder. Fram lyfter jag på den yttre förstärkningen punkt 2 då punkt 1 fram endast består av en rundad plåt som viks lätt. Den främre punkten 1 använder tyvärr däckverkstäder och Volvo och därför har var och varannan Volvo man tittar på böjd plåt där och även min XC60 Classic fick det efter senaste service.
Bilagor
lyftpunkter.jpg
lyftpunkter.jpg (36.57 KiB) Visad 2358 gånger
Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]

Initialt mjukvarubekymmer med laddningen men gener[…]

Har testat att byta stol, fungerar inte heller

Tack till er som åtminstone varit i nä[…]