Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
fmcarv skrev: lör 06 okt 2018, 18:11
ragge1 skrev:
fmcarv skrev: vem har bekräftat att en PA3 uppdatering finns tillgänglig?
kanske från denne : https://accessories.volvocars.com/en-de ... 13143/2019
Gäller dock bara till nya V60
Och om man inte har fabriksmonterst sensus?!
av Xanthopteryx
olofgeo skrev: lör 06 okt 2018, 18:13 Använder aldrig detta system bilen vinglar över hela vägen,visst på raka motorvägar med bra kantlinjer funkar det hyfsat, det är lika irriterande som filhållningen ,den har jag stängt av.
Då har du definitivt något fel på bilen eller din körstil.
Exempel från i juni. Jag fick senaste versionen nu i september.

De två första klippen, där tappar den när jag tonar ut klippen. Annars sköter PA Hela sekvensen.

Användarvisningsbild
av grillchips
Det ska ju finnas en uppdatering till *90 som gör PA bättre, verkar som att den kom i början av sommaren? Tar kurvor bättre etc etc, finns några på forumet som säger att det är avsevärt bättre än tidigare.
av Gosein
Har senaste uppdateringen och sett tilll vad den ska klara så fungerar den riktigt bra. Slår på den nästan jämt och låter den göra det den ska. Självklart behöver man vara med när det kommer till vägarbeten eller där linjer saknas men den sköter resten fint.
av Vardelos
Det säger inte så mycket genom att kolla på ett 2 minuters klipp, som dessutom visade lite vingel då och då i början, och dessutom så vet man ju inte hur mycket tryck på ratten det är, eftersom man allt som oftast får hålla emot en hel del, speciellt när det är andra bilar som ska köra och köras om.
Min funkar också bra stundtals, men när man ska plöja 100 mil på en dag så slutar det med att man bara orkar använda funktionen 10% av sträckan totalt, för det är mer avslappnande att köra utan den då jag behöver lägga mindre tryck på ratten totalt sett.
av Xanthopteryx
Visst, jag kan lägga upp mer. Använder PA till majoriteten av mina resor. Men hur kul är det att glo på? När jag säger att den kör hela tiden förutom där den tappar precis innan de båda klippen så menar jag det: Bilen kör SJÄLV. Jag petar bara på ratten så mycket så den inte klagar för ofta, oftast genom att vila handen nederst till vänster på ratten så det blir ett lätt mothåll motsols.
Fattar helt ärligt inte vad du menar med att man måste hålla emot?
Blinka, vrid ratten, när den närmar sig filen bredvid tar den över. Glid på. Blinka, samma procedur tillbaka.
Kan ligga mil efter mil efter mil.
Du reflekterade inte över hur otydliga markeringar det var med stora glapp? Ändå skötte den det.

Alltså, jag sitter inte och hittar på. Jag kör verkligen merparten av mina sträckor med PA och den fungerar över förväntan.

47 mil till sommarstugan och uppskattningsvis minst(!) 30 mil av dessa med PA. Om din är så dålig så, se till att få det kollat.
av uniformerad
Måste säga att jag inte upplevt att man måste ligga och hålla tryck på ratten när man aktiverat PA mer än någon enstaka gång, 100 mil enkel resa till stugan, PA hela vägen utom på grusväg, inga problem, ToR till medelhavet, PA från start till mål i princip, behöver knappt ha händerna på ratten.
Har provat att inte ha händerna alls på ratten till bilen säger till, går hur stabilt som helst.

Dock kräver PA en korrekt kalibrerad kamera, annars blir det en del strul.
Användarvisningsbild
av Frippefräs
uniformerad skrev: lör 06 okt 2018, 23:00 Måste säga att jag inte upplevt att man måste ligga och hålla tryck på ratten när man aktiverat PA mer än någon enstaka gång, 100 mil enkel resa till stugan, PA hela vägen utom på grusväg, inga problem, ToR till medelhavet, PA från start till mål i princip, behöver knappt ha händerna på ratten.
Har provat att inte ha händerna alls på ratten till bilen säger till, går hur stabilt som helst.

Dock kräver PA en korrekt kalibrerad kamera, annars blir det en del strul.
+1 inga problem som helst, bilen kör mitt i för det mesta, behöver väldigt sällan korrigera och verkligen inte hålla emot, har sportratt så jag låter vara handen hänga lätt med mittenfingrarna i gluggen, varken till vänster eller höger, får då ingen påminnelse alls om att greppa ratten.
av CooRe
Kul att min första tråd på forumet blev så populär ;-)

Det verkar uppenbarligen vara lite olika syn på hur bra systemet fungerar.
Frågan är om systemet kommer förbättras märkbart på befintliga bilar.
Har ställt frågan till Volvo cars och inväntar svar.
Att vissa tycker det fungerar så dåligt att man aldrig använder systemet borde ju sätta lite press på Volvo...
av Xanthopteryx
Finns ju även tekniska saker som kan ställa till det som en felaktigt inställd kamera och, som jag hade, en liten repa på insidan av kameralinsen.
Ni som tycker det funkar skitkass, provkör en annan bil på samma sträcka under samma förutsättningar. Är de lika kass? Prova en till, kanske var det samma fel på den ni provkörde?
Är det ändå kasst så fråga er vilka förväntningar ni hade på systemet.

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]