Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Zane_73 skrev:Det är minne stolen, ska koppla in den å se vad som händer.
Fattar inte varför bilia inte vill progga om din mjukvara.
Svaret är enkelt, mjukvaran finns inte att köpa.
Elstol går ej at eftermontera !
av Zane_73
CarMan skrev:
Är det här ett faktum eller antar du bara?
Man kan köpa uppdateringar på andra mjukvaror tex växellådan så varför får man inte köpa till stolen.
av nevyn
Fattar inte det här heller, dessutom fick jag klartecken från två verkstäder innan jag köpte stolen att det skulle fungera. Och JB sa också att det gick. Har dessutom pratat med en kille som har gjort det, men volvo säger nej.
av Jaco
Klart att det går på nåt sätt... Annars skulle man ju inte kunna köpa bilar med elstolar i från fabrik ens. Har inga bra förslag på lösning tyvärr, men på nåt sätt måste man ju kunna gå runt problemen.
av Zane_73
Igår var jag på skroten och tog dom kablarna jag behövde och kollade noga upp var dom var inkopplade.
Idag rev jag ner kabelhärvor,säkringshållare m.m och kopplade in stolen och jag blev grymt förvånad när den fungerade :shock: .
Får inte funktionen med fjärrkontrollerna att fungera men i övrigt är det inga problem
av andezon
Zane_73 skrev:Igår var jag på skroten och tog dom kablarna jag behövde och kollade noga upp var dom var inkopplade.
Idag rev jag ner kabelhärvor,säkringshållare m.m och kopplade in stolen och jag blev grymt förvånad när den fungerade :shock: .
Får inte funktionen med fjärrkontrollerna att fungera men i övrigt är det inga problem
För att få fjärren att fungerar till stolarna har jag för mig att man behöver elektroniska infällbara backspeglar...
Användarvisningsbild
av CarMan
Zane_73 skrev:
CarMan skrev:
Är det här ett faktum eller antar du bara?
Man kan köpa uppdateringar på andra mjukvaror tex växellådan så varför får man inte köpa till stolen.
mjukvaran som behövs kan inte volvohandlaren köpa från volvofabriken då dom inte bygt ett sådant "paket"
ska du få i mjukvaran måste någon inne på fabriken byga om dun bil i volvofabrikens huvuddator så at den där har el stol & den mjukvara som detta kräver, sen kan man köra en total omladdning, då blåses alla mjuukvaror & ersätts med nya.

ni måste skilja på omladdningar & uppdateringar.
många tilbehör går att eftermontera & då ladda nya mjukvaror till, men just el-stol finns inte.
Lika dant med gertronick, den ljukvaran finns inte heller.
av nevyn
Ok, hur kommer det sig att det fungerade för Zane_73? Hur får jag någon att göra det som du säger? Går det över huvudtaget att göra som du säger?
av nevyn
Förresten sa killen på verkstan att det finns både omladdning och uppdatering till den styrenheten (PSM??) men att de inte gick att beställa pga inkompatibilitet eller nåt.

Jag är beredd att betala för att få igång min stol, så kan ni få igång den eller tipsa någon så gör det...
Användarvisningsbild
av CarMan
nevyn skrev:Förresten sa killen på verkstan att det finns både omladdning och uppdatering till den styrenheten (PSM??) men att de inte gick att beställa pga inkompatibilitet eller nåt.

Jag är beredd att betala för att få igång min stol, så kan ni få igång den eller tipsa någon så gör det...
om stolens styrenhet byts måste man köra en PSM omladdning.

Du kan inte köpa PSM ommladdning om det inte står i Volvos huvuddator (VITAL) att din bil har PSM

du kan inte få nån på volvofabriken att bygga om din bil i VITAL men om man gör det så kan man sen köra en total omladdning & då laddas alt om efter hur bilen "nu" är byggd.
Byta dragkrok

Antagligen är det lite för stort utkapat[…]

Tja, min kupefläkt och blinkers funkar inte. […]

Måste alltid nolla felkoderne annars vet int[…]