- sön 07 okt 2018, 19:14
Det var batteriet som var slut.Batteriet var på 11.94V i viloläge och 14.5V vid start,så generatorn laddade i alla fall.
Slog av motorn och kollade på batteriet och nu var det skägg på minuspolen igen.Gjorde rent polen och skon.Skulle starta bilen och den orkade inte starta.Fick larm om ABS,antisladd,airbag,parkbroms,bromssystem och bälte.Rena julgranen.
Provade att starta igen men inte ett liv.Det värst var att nyckeln gick inte att få ut.Såg sen att halvlyset var också på,så jag fick slå över till p-ljus för att inte dra ur mer ström.Gick bort till min granne för att fråga om jag fick låna hans andrabil för att åka till Biltema för att köpa nytt batteri.Han skjutsade mig dit istället.Köpte ett AGM batteri på 70Ah.Exakt samma storlek som mitt gamla batteri.Jag hade redan bestämt mig för köpa nytt batteri innan allt strul började men kom ju inte så långt.
Efter att jag varit nere hos grannen i 10 minuter och bara skulle upp och hämta lite grejer hos mig,så provade jag att få ur nyckeln och nu funkade det.Slog av p-ljuset och sen åkte vi.Nytt batteri=full fart på startmotorn.