Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mellvid
Jag fattar inte, man får ju ett "pling" när man ska styra bilen? Först kommer det en text, "styr bilen" och agerar man inte då så får man ett "pling" och texten kommer igen med "styr bilen".
av CooRe
joel80 skrev: lör 06 okt 2018, 13:45 Lite märkligt utfört test ja, men visst stämmer det att man inte får nån varning när pro pilot slutar styra? Det borde fixas.. Ett distinkt pling, ungefär som när adaptiva farthållaren kopplas ur av nån anledning, borde väl vara det minsta vi skulle kunna vänta oss?
Dom har lagt till ett sånt nu efter uppdateringen.
Användarvisningsbild
av Frippefräs
joel80 skrev: lör 06 okt 2018, 13:45 Lite märkligt utfört test ja, men visst stämmer det att man inte får nån varning när pro pilot slutar styra? Det borde fixas.. Ett distinkt pling, ungefär som när adaptiva farthållaren kopplas ur av nån anledning, borde väl vara det minsta vi skulle kunna vänta oss?
Ja detta är fan sjukt, har vart påväg in i sidan på andra trafikanter flera gånger slapp som jag är. Man måste ju bygga systemet utifrån hur användarna kommer utnyttja det inte hur man vill att de skall användas.

Och för er som inte hänger med, vi pratar om när PA tappar linjerna/styrningen, inte när man får flera påminnelser om att lägga handen på ratten.
av Vardelos
Jag kan tycka att det är märkligt att den bara kopplar ur utan någon form av signal när den ”tappar” vägen och slutar styra.

Och:
Sen fungerar det allmänt dåligt så fort det svänger lite, svajar ofta mellan linjerna.
Bäst fungerar det mellan Göteborg-Malmö, rak stor väg.

Jag tycker ofta att man mest sitter och håller emot typ som om bilen spårar, vilket egentligen bara gör det jobbigare att köra, sällan jag bara kan hålla lätt å ledigt och låta bilen göra jobbet.

I stort en ganska dålig funktion som jag med tiden har slutat använda helt.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Jo jag instämmer delvis men det kan jämföras med känslan att köra snöskoter, skit jobbigt att hålla emot hela tiden. Bäst är allt låta bilen spåra som mycket som möjligt självt och ingripa bara stundtals.
av uniformerad
Tycker nog PA fungerar i princip felfritt, så länge det finns linjer bilen kan följa. Kör med PA vid varje längre körning, både i Sverige och på kontinenten, och ända gångerna det fungerar dåligt är när det saknas linjer på vägen eller är snö.
Visst, ibland kan jag få känslan över att behöva hålla emot, men det är mycket sällan det behövs.
av Xanthopteryx
Vardelos skrev: lör 06 okt 2018, 17:08 Jag kan tycka att det är märkligt att den bara kopplar ur utan någon form av signal när den ”tappar” vägen och slutar styra.

Och:
Sen fungerar det allmänt dåligt så fort det svänger lite, svajar ofta mellan linjerna.
Bäst fungerar det mellan Göteborg-Malmö, rak stor väg.

Jag tycker ofta att man mest sitter och håller emot typ som om bilen spårar, vilket egentligen bara gör det jobbigare att köra, sällan jag bara kan hålla lätt å ledigt och låta bilen göra jobbet.

I stort en ganska dålig funktion som jag med tiden har slutat använda helt.
Jag tycker det fungerar förvånansvärt bra. Kanske behöver du justera kameran?
av olofgeo
Använder aldrig detta system bilen vinglar över hela vägen,visst på raka motorvägar med bra kantlinjer funkar det hyfsat, det är lika irriterande som filhållningen ,den har jag stängt av.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]