Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ni vet väl varför tempmätaren försvann ?

Kör jag med släp och det är kuperat och runt noll grader ute så går tempen upp till sisådär 105 grader i uppförsbackarna då termostaten behöver öppna och släppa ut mycket värme (är inte max öppen förens vid 108 grader har jag för mig),

I nedförsbackarna ger dieselmotorn så lite extra värme att det som bildas förbrukas av kupe-elementet och tempen sjunker ned mot 88 grader och termostaten stänger.

Folk (som idag vet noll om hur en motor funkar) trodde det var fel på motorn när tempen gick upp och ned och lämnade in bilen på verkstad. Volvo tröttnade på det och tog bort temperaturmätaren helt

På vissa modeller finns den kvar, men visar en "bra normaltemp" så föraren ska känna sig mentalt lugn, Det är dock bara en "Fake-temp" som inte har att göra med vad det faktiskt är för temp i motorn. Bra löjligt tycker jag ...
av Filippo76
VolvoB20 skrev:
Derank skrev: tis 02 okt 2018, 19:42 motortemp kollade man på för 30år sedan, inte på dagens bilar, finns ingen anledning, du kan gasa fullt direkt du startat bilen utan att det gör det minsta
Ha ha. låter som i lumpen då vi hade jourbilen parkerad utanför, när någon gasglad beväring skulle iväg i ottan så var det pjäxan i pannrummet 0.01 sekund efter den startat och sedan hoppade varvräknarnålen på varvbrytet genom alla växlar upp till toppfart.

Måste varit -30 grader i oljan under kolven och +1000 grader ovanför kolven. Konstigt att det höll ihop.
Känns igen.. Bild
Bandvagn 206 med Ford sexa, full pelle från start och -25 grader ute. Motorn ylade och skrek, och drog bensin som jag vet inte vad...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag kollade idag, med hjälp av appen Torque. 13°C när jag startade, ingen värmare igång. Tog 10 km innan termostaten öppnade. Detta är ju då en D5. När jag körde 854 Turbo brukade nålen i den (där fanns det ju tempmätare i bilen) nå normalt läge efter 4 km.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev: fre 05 okt 2018, 08:29 Jag kollade idag, med hjälp av appen Torque. 13°C när jag startade, ingen värmare igång. Tog 10 km innan termostaten öppnade. Detta är ju då en D5. När jag körde 854 Turbo brukade nålen i den (där fanns det ju tempmätare i bilen) nå normalt läge efter 4 km.
Plattan i mattan och rödgränsen på varje växel så får du upp termostaten redan efter första kilometern på din D5a. :-o :crying: :mad: :-D :sick: :-( :nerd:
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, givetvis. Och då har jag ju gjort precis vad jag inte ska göra också.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hoppas du förstod ironin. :-)

För övrigt, Är det under -10 grader sisådär kan man köra hela dagen utan termostaten någonsin öppnar om man kör försiktigt (inga fullgasrepor/motorväg/släpdrag), för värmen som motorn generar räcker precis lagom till kupeelemenet och huvudkylaren behövs aldrig.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag provade för några år sedan, när det var ungefär -10° ute. Start utan föregående motorvärmning, och med extravärmaren avstängd. Tog 15 km körning innan det började bli vettig värme inne i bilen.
Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]

Initialt mjukvarubekymmer med laddningen men gener[…]

Har testat att byta stol, fungerar inte heller

Tack till er som åtminstone varit i nä[…]