Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Noppe
Min automatlåda har strulat ett tag nu, slirat o huggt som fan. Spolade lådan i veckan och nu växlar den mjukt o fint igen MEN hugger/kastar i växeln när jag bromsar in o ska accelerera igen, typ när man svänger. Såg att ett fäste/bussning var jäkligt glappt på lådan. Någon som vet om det kan vara anledningen till att det känns som den ”kastar” i växeln?
av Zuckuss
Hej,

Först skulle det vara bra att få veta mer om vilken bil vi pratar om här - men symptomen du beskriver skulle jag tro lutar åt (enligt mig som glad amatör) att det skulle kunna vara:

Nedre främre motorfäste
https://vparts.se/se/xc70/volvo-xc70-20 ... -xc90.html
Har precis bytt på min XC70 D5 2007 Aut - den lilla bussningen är oftast helt slut.

Ventilpaket i automatlådan
Skulle kunna vara ventilpaketet i Aut lådan - har också haft lite smällande nedväxlingar och det ska tydligen kunna indikera ett ventilpaket som är på väg att ge upp.

Jag skulle börja med motorfästet - det byter du själv på under en timme.
Byt även övre fästet när du ändå håller på, eller varför inte samtliga motorfästen?

Fick sålt mina gamla 18" igår, sa[…]

Hej Jag har en Volvo S80 -04 som är tillverka[…]

Volvo car UX

Fick mejl idag.. "Dina skärmar får[…]

Bensinpriser v2

Så är det ju. Men en sjudubbling fr&ar[…]