Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexxelax
Jag undrar vilka komponenterna är som är numrerade på bilden samt vilken funktion dessa har.

Jag har ett kretskort som verkar vara död och undrar mest vilken av komponenterna som lagrar koden som matchar med bilens larm.

Anledningen till min fråga är att jag vill föra över komponenten med koden till ett fräscht kretskort så att min fjärr fungerar igen.
Bilagor
krets.png
krets.png (114.94 KiB) Visad 278 gånger
av mikebike
1 eller 2. Någon text på dessa?
Sedan kan det ju vara den som är trasig...
Om jag ser rätt ligger antennslingan på baksidan och den är ansluten till komponenterna kring 1?
I så fall är denna krets sändaren och 2:an "datorn".
av Alexxelax
mikebike skrev: fre 05 okt 2018, 20:25 1 eller 2. Någon text på dessa?
Sedan kan det ju vara den som är trasig...
Om jag ser rätt ligger antennslingan på baksidan och den är ansluten till komponenterna kring 1?
I så fall är denna krets sändaren och 2:an "datorn".
Tack för svar

Kan inte se någon text

Det jag gjorde först var att byta nr 2 mot en annan likadan som jag hittade på en helt annan trådlös sändare och av del anledningen tänkte jag att det är nr 2 som är radiosändaren. Lödde ihop och ingen reaktion fortfarande.

Sen tänkte jag att då kanske nr 1 är sändaren, så jag hittade ett annat kretskort och bytte nr 1 endast, fick nu reaktion från fjärren men ingen kontakt med bilen.

Nu till tredje försöket lödde jag även nr 2 till nya kretskortet men nu får jag ingen reaktion alls från fjärren.

Så jag testade lite Ohm mätningar och på den nr 2 som jag la till nu har jag ingen motstånd när jag mäter från 4 stiftet uppifrån till 5 stiftet början på nedre raden medan jag får motstånd på den nr 2 så jag antar att den är defekt och förmodligen nr 2 som är sändaren.

Frågan blir då om både 1 och 2 måste matcha varandra för att fungera?

När jag lödde av så gick några plattor av från kortet, men jag ser inte att dom får kontakt med något, alla andra plattor leder till någon annan komponent, är det som jag tror att vissa plattor bara finns där?

Fick sålt mina gamla 18" igår, sa[…]

Hej Jag har en Volvo S80 -04 som är tillverka[…]

Volvo car UX

Fick mejl idag.. "Dina skärmar får[…]

Bensinpriser v2

Så är det ju. Men en sjudubbling fr&ar[…]