Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av webmaster
Hej,

Skulle vilja informera vad vi gjort i och med uppgraderingen och varför.

1. Responsiv sajt, dvs. stöd för mobiler och surfplattor.

De senaste åren har användning av mobiler haft extremt snabb tillväxt och många sajter har idag mer än hälften av trafiken från mobiler. Som ni kan se nedan så hade vi för en stund sedan 61% mobil, 27% dator och 12% surfplattor.
jagrullar 2018-07-13.png
jagrullar 2018-07-13.png (11.77 KiB) Visad 1203 gånger

Detta gör att sajter som inte är anpassade för mobiler tappar trafik och användare. Google har mobilanpassning som en viktig parameter och sajter som inte är mobilanpassade rankas sämre.

Vi har även köpt Tapatalk Premium, vilket innebär att vi har fler funktioner och kan kontrollera mer i mobilappen. Tapatalk är en mobilapp som kan laddas ner för både iOS och Android och gör att man kan göra det mesta på jagrullar.se via mobilappen och få notifieringar etc.

2. Stöd för https

I princip alla webbläsare varnar användaren idag om en sajt inte har stöd för https, dvs. att trafiken krypteras. Även https är något som Google har som en parameter när sajten rankas.

3. Laddningstid

Google har laddningstid som en parameter när sajter rankas. Är inte sajten optimerad och använder modern teknik så straffas man av Google och hamnar längre ner bland sökresultaten.

Som ni säkert märkt när ni Googlat så rankar vi bra, dvs. jagrullar syns högt vid sökning kring Volvo-relaterade ämnen.

Vi får idag ca 70% av vår trafik via Google och därför är det väldigt viktigt att fortsätta ranka bra för oss.

Tyvärr har vi haft stora problem med prestanda efter uppgraderingen och jag kan bara be om ursäkt för det. För att genomföra uppgraderingen tog vi in en konsult som gjort ett bra jobb med att uppgradera sajten, men tyvärr hittade han inte orsaken till våra prestandaproblem och hade massor med förklaringar till det. Efter att ha tappat tålamodet så genomförde jag själv flytten till en ny och mer kraftfull servermiljö natten mellan lördag och söndag förra helgen. Det ser ut som det löste problemen och jag kan nu se att vi ökar i trafiken igen.

Nu har vi en bra, modern sajt att bygga vidare på. Vi lyssnar gärna på idéer och förslag vad som kan förbättras så tveka inte att skriva här eller skicka PM till mig.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Några förslag då....
Andra teman som man kan välja bland, gärna ett mörkt så man slipper ha solglasögon på sig bara för att kunna läsa forumet.
Andra smilies, dessa är ju så hemska att jag undviker att använda dom öht, vilket känns lite stelt i text...
Forumet är fortfarande på svengelska, det ser riktigt dumt ut.

Prestandamässigt verkar det fungera hyffsat nu iaf. Fortfarande segare än innan uppgraderingen, men betydligt bättre än efter uppgraderingen/innan flytten.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Ledsen o säga men jag tycker personligen forumet blev betydligt sämre efter den s k uppgraderingen. Bleka färger, svårare att se och personliga bilderna blir inte bra... Gör om :-(
Användarvisningsbild
av Derank
I mobil och platta som de flesta nog anväder ser det ju helt ok ut, och det är väl dit det styr.
Användarvisningsbild
av joel80
Finns det någon möjlighet att använda "normala" smileys?? Dom fyrkantiga gubbarna känns som att dom kommer direkt från Lunarstorm.
Användarvisningsbild
av Mabuse
joel80 skrev: mån 06 aug 2018, 23:04 Finns det någon möjlighet att använda "normala" smileys?? Dom fyrkantiga gubbarna känns som att dom kommer direkt från Lunarstorm.
Håller med...

Bortsätt från https ser/upplever jag bara försämringar.
av BGA
Håller helt med "Krollspell" ovan. Allt verkar ha blivit sämre för oss 70+ are med nedsatt syn och inte anväder platta eller smartphone.
Var hittar man instruktion om hur forumet fungerar?
Hur skickar man ett PM till en annan medlem?
Varför visas inte årtal för inläggen?
Jag är dock tacksam för att moderatorerna håller forumet modernt så det passar yngre generationer. Jag har så stor nytta av detta forum så jag vore beredd betala en slant för medlemskap.
Användarvisningsbild
av SvenB
BGA skrev: fre 05 okt 2018, 13:19 Håller helt med "Krollspell" ovan. Allt verkar ha blivit sämre för oss 70+ are med nedsatt syn och inte anväder platta eller smartphone.
Varför visas inte årtal för inläggen?
Håller inte med om det första jag citerat. (Också 70+) Och visst finns årtal med, om det inte är innevarande år.

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]