Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Vet att de kontrollerade undertrycket vid något tillfälle och då var det riktigt bra tydligen, men det var ett tag sen. Om jag sätter en ballong över där oljestickan vanliga sitter och startar bilen, vad ska hända? Jag antar att ballongen inte kan åka in i motorn?

Gick igenom historiken och ser att i början av november förra året kontaktade jag verkstaden, service lampan hade då inte tänds. Verkstaden sa att den skulle ha tänts i mitten av augusti. Innan bilen åkte in på service så såg stickan ut såhär :

Bild

Enligt verkstaden hade den då taget ca 1 liter olja. Så även om den konsumerade lite olja redan förra året så har den ökat på det ytterligare detta året.

Verkstaden säger att bilen ska signalera efter X antal mil ELLER efter 1 år. Såhär ser serviceboken ut de 3 senaste tillfällena :

150710 - 161975 > Essentialservice + bränselfilter och reng vevhusvent
160810 - 179462 > Essential serivce + tändstift
171129 - 200053 > Olja och filter

Det låter som att man borde börja fundera på att göra sig av med bilen. Ökar den på oljekonsumtionen så pass för varje år så kanske motorn haverera om något år.
av snowman
Hittade denna oljan, det blir ca 700 kr billigare än att köpa det på Mekonomen. Får då vänta tills nästa veckan att göra bytet men det är ju lungt.

https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... uct_id=566

Biltema olja är säkert okay, verkar ju iallafall tidigare ha varit statoil olja som de sålt där. Man kan läsa att längre tillbaka hade de en del problem med oljorna men statoil moderniserade recepten och sen dess ska det inte vara några problem. Men Biltema skyltar inte med vem tillverkaren är(antar jag) så det är inte omöjligt antar jag att de skulle kunna byta leverantör. För min del är jag hellre säker för par 100 lappar extra.
av halvgute57
Gör så här,kontakt en BRA auktoriserad volvoverkstad och be dom kolla vevhuventilationen,ev kan oljefällan vara igensatt,Sen säljer Wynns medel som gör rent i motorn om man då vill göra det själv..
Det finns verkstäder som har sköljutrustning..in och googla! :-)
av snowman
Har fått svar fån en annan lokal auktoriserad Volvo verkstad. Från bilderna så anser de att oljesumpen måste ner då det finns en massa avlagringar där som täpper igen sugsilen till oljepumpen. Sen byter man sugsil och ev rengör vehusventilationen. Kostade 8500 kr.

Märkligt att Volvo auktoriserade verkstäder säger så olika. Den ena menar på att det inte är något konstigt och att det är bara till att fylla på mer olja, den andra säger att man måste öppna och rengöra för en större summa.

Olja kostar inte så fasligt så jag antar att man kan börja att testa SBergdahl råd. Hjälper inte det får man gå vidare. Det är dock fortfarande märkligt att problemet ens dykt upp, något måste ha förändrats och frågan är om det en något som kommer i längden leda till motorhaveri.
av snowman
halvgute57 skrev: fre 05 okt 2018, 10:25 Gör så här,kontakt en BRA auktoriserad volvoverkstad och be dom kolla vevhuventilationen,ev kan oljefällan vara igensatt,Sen säljer Wynns medel som gör rent i motorn om man då vill göra det själv..
Det finns verkstäder som har sköljutrustning..in och googla! :-)
Visst kan man städa ur och fylla på olja men man behöver egentligen veta varför det blivit såhär. Kan det finnas någon defekt i mortorn, något måste ju förändrats den senaste tiden. Tyvärr tror jag dock att denna fråga inte går att besvara utan att spendera en väldig massa pengar.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Verkstan du varit hos innan kan ju inte gärna erkänna att intervallet varit för långt.

Orsaken är helt enkelt för långa intervaller med en olja som inte tålt det. Nu eller tidigare men med skit som lossnar nu.
av Malmstroem
En sak som man bör vara medveten om är att Volvos "Essential" service inte är ett komplett serviceprogram.

T.ex. ingår inte rengörning av vevhusventilation, byte av bromsolja, byte av olja i växellåda och fyrhjulsdrift. Det är saker som bör göras om en bil ska leva länge.

Ja, motoroljan och filter byts vid en Essential-service. Men i princip inget annat får service...
Användarvisningsbild
av wissel
Om jag vore du: Byta oljan bums, jag kör sedan många år ENDAST Biltemas 5X40 som du hade länken till,
Oljefiltret köper jag hos VolvoÅF, då jag inte är säker på kvaliteten på Biltemafiltret, vill ju inte ha ludd i oljan.
Bytesintervall aldrig mera än 1000 mil.
Varför Märkesolja?? Skillnaden är väl troligen endast priset eftersom klassningen avgör vad oljan kan/ska göra.
Ditt körschema är ju komplicerat med korta sträckor där bilen kanske inte ens blir varm, påverkar troligen ditt avgassystem också
då det kanske ine ens hinner bli torrt o rent! :-o
Bensinpriser v2

Så är det ju. Men en sjudubbling fr&ar[…]

Kolvringar etc b4b

Har du slipat in ventilerna i en ventilslipmaskin,[…]

XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8 &[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]