- tor 04 okt 2018, 23:10
Scenariot jag beskrev med att man vill ha snabb gasrespons går ju att uppnå vid behov, antingen att växellådan känner det till följd av kraftig acceleration - och då tenderar att ligga kvar längre i en låg växel - eller att man går över i manuellt läge och växlar ner ett par hack om man vill förbereda för snabba kraftuttag man ser framför sig tex behov av en extra snabb omkörning. Ser inga som helst fördelar med att ha ett "sportläge" som generellt ligger på alltför låga växlar - högt varvtal - för aktuellt kraftbehov, kostar bara en massa onödigt bränsle.
Möjligt att jag missförstått något här som sagt.
apersson850 skrev:Sportläget ligger typiskt en växel lägre när man inte gasar på, och är därmed mer redo för acceleration. Växling sker också vid högre varvtal, när man inte har pelle i botten, samt tvärare än i normalläget.Det jag inte förstår är varför man skulle vilja att den ligger i en lägre växel än nödvändigt, betyder enbart att den drar mer soppa än behövligt. Likaså att växling sker vid högre varvtal än nödvändigt för önskad dragkraft/acceleration, varför?
Scenariot jag beskrev med att man vill ha snabb gasrespons går ju att uppnå vid behov, antingen att växellådan känner det till följd av kraftig acceleration - och då tenderar att ligga kvar längre i en låg växel - eller att man går över i manuellt läge och växlar ner ett par hack om man vill förbereda för snabba kraftuttag man ser framför sig tex behov av en extra snabb omkörning. Ser inga som helst fördelar med att ha ett "sportläge" som generellt ligger på alltför låga växlar - högt varvtal - för aktuellt kraftbehov, kostar bara en massa onödigt bränsle.
Möjligt att jag missförstått något här som sagt.

- By Dan54