Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bytte till vinterdäck igår och råkade tyvärr lyfta på ett olämpligt ställe höger bak. Det ledde till stukat bakre momentstag.

https://shop.klracing.se/sv/artiklar/ba ... -xc90.html

Nu känns bilen fruktansvärt vinglig och antisladdsystemet går in hela tiden.. Tycker mig även kunna ana en lite konstig hjulvinkel. Är det rimligt att detta stag påverkar så mycket? Är det bara att byta till ett nytt i så fall?
Nu har jag fixat nya stag (andra sidan är också lite knäckt)

Hur svårt tror ni det är att byta? Även om man får dit dem rent fysiskt så påverkas ju hjulinställningen. Blir det bra not i väntan på riktig hjulinställning om man bara drar dit dem?
Det räcker ju i princip att det blir bättre än det är idag för att det skall vara värt att byta på en gång. Eftersom delen du har är krökt så pass så du känner det och anti-sladd systemet reagerar så skulle jag inte tveka. Hjälper ju inte att mäta om andra sidan är tokig med, så en hjuilinstälning är bra, ja! Bor du i Göteborg så finns det drop-in hjulinställning på i alla fall ett ställe. Då behöver du inte vänta så länge. Du kanske kan ser hur justeringen sitter roterad och försöka sätta dit likadant?

Som jag skrev så sätter sig skruven fast ganska bra. Den verkar fastna i bussningen. Slog som attan med en slägga och gick bet på säkert 5 stycken olika när jag provade ta lös en på delplocken en gång.
ThomasNygards skrev: fre 05 okt 2018, 11:18 Det räcker ju i princip att det blir bättre än det är idag för att det skall vara värt att byta på en gång. Eftersom delen du har är krökt så pass så du känner det och anti-sladd systemet reagerar så skulle jag inte tveka. Hjälper ju inte att mäta om andra sidan är tokig med, så en hjuilinstälning är bra, ja! Bor du i Göteborg så finns det drop-in hjulinställning på i alla fall ett ställe. Då behöver du inte vänta så länge. Du kanske kan ser hur justeringen sitter roterad och försöka sätta dit likadant?

Som jag skrev så sätter sig skruven fast ganska bra. Den verkar fastna i bussningen. Slog som attan med en slägga och gick bet på säkert 5 stycken olika när jag provade ta lös en på delplocken en gång.
Frågan är ju som tillverkningstoleranserna är så bra att man kan sätta de nya likadant utan att mäta? Risk att det inte är så, annars hade ju ingen inställningsmöjlighet behövts. Men visst kanske det blir bra nog för att använda i väntan på riktig inställning.

Tror jag provar att få loss de gamla. Lyckas jag inte så får det bli verkstad.
SBergdahl skrev:Jag hade loss just den inte skruven på båda sidor när jag bytte fjädrar bak och har inget minne av varken en justerbricka eller att skruven sätt särskilt hårt..
Men du ser i bilden under Massabrassans länk att inre hålet är ovalt va? Sprängskissen jag skickade har även en knasigt formad bricka (#10).
Är inte det en justering? :-/
ThomasNygards skrev: fre 05 okt 2018, 13:16
SBergdahl skrev:Jag hade loss just den inte skruven på båda sidor när jag bytte fjädrar bak och har inget minne av varken en justerbricka eller att skruven sätt särskilt hårt..
Men du ser i bilden under Massabrassans länk att inre hålet är ovalt va? Sprängskissen jag skickade har även en knasigt formad bricka (#10).
Är inte det en justering? :-/
Jo jag spanade på den sprängskissen men känner inte igen det..
Jag gjorde en fyrhjulsinställning efteråt oavsett i och för sig.

Fick sålt mina gamla 18" igår, sa[…]

Hej Jag har en Volvo S80 -04 som är tillverka[…]

Volvo car UX

Fick mejl idag.. "Dina skärmar får[…]

Bensinpriser v2

Så är det ju. Men en sjudubbling fr&ar[…]