Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sikta på en från 2012 och nyare. Som någon sa tidigare här så kom då en uppdaterad inredning som känns bra mycket modernare än den innan. Hade en -10:a innan min nuvarande -15 och det är skillnad.
Jag skulle inte avskräckas av miltalen, givet att den är välskött och välservad inkl v-lådeolja och ev. diff samt haldex-olja bytt.
För mig avgör skicket. Skav och märken överallt och andra tveksamheter? Titta på någon annan. Det finns ca 1 triljon andra till försäljning så det behöver man inte vara sömnlös över.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är lättare att leva med några skråmor än med saker som inte fungerar.
Fast du får ändå vänta ett tag innan det finns en triljon bilar ute, när de som bäst gör en halv miljon om året. ;-)
Skriver en liten lätt uppdatering om läget, ifall någon skulle undra ;-)

Har varit o kollat på ca 7 st xc70, innan jag bestämde mig.

Köpte en xc70, 2009 D5 fick "ner" den till 83 000 när den låg ute för 89 000 hos bilhandlare.
Får den nyservad och ny besiktad.
Köpte den ifrån Volvo handlare, och servicebooken är fullstämplad hos just den verkstaden.
Har gått 260xx Mil.
En ägare tidigare (äldre herre som ägt den sedan ny).

Väldigt fin både in och utsida, jag är mera än nöjd :-)
Hittade att "plasten" satt dåligt på bägge hörnen längst bak på bakdörrarna, vilket de skulle fixa.

Med denna prislapp slapp jag ta lån och kan fortfarande titulera mig som skuldfri (är väl dock en tidsfråga innan sambon vill köpa hus :bored: )

Tusen tack för alla som kommit med tips och råd!
Filippo76 skrev: fre 07 sep 2018, 13:48 Sikta på en från 2012 och nyare. Som någon sa tidigare här så kom då en uppdaterad inredning som känns bra mycket modernare än den innan. Hade en -10:a innan min nuvarande -15 och det är skillnad.
Jag skulle inte avskräckas av miltalen, givet att den är välskött och välservad inkl v-lådeolja och ev. diff samt haldex-olja bytt.
För mig avgör skicket. Skav och märken överallt och andra tveksamheter? Titta på någon annan. Det finns ca 1 triljon andra till försäljning så det behöver man inte vara sömnlös över.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag funderar på att köpa en XC70 D3 AWD -12. Tänker att det är mycket Volvo för pengarna, hyfsad skatt och ingen törstig motor. Några mer kloka tankar/ tips? Vad ska man testa vid provturen? Känner inte att tråden svarat på det än ;-)
Har inte läst hela tråden men spontant: Kolla att AWDn funkar dvs att bilen driver även baktill. Kolla att alla låskistor fungerar, att bilen både låser och låser upp alla dörrar. Kolla att ev. elbaklucka öppnar och stänger som den ska. Kolla att ev. automatlåda växlar som den ska både under låååångsam acceleration samt under belastning. Du behöver ju inte spöa bilen men testa köra med växelväljaren i sportläget så växlar den lite snabbare och hårdare, se att det inte är helt galet hårt.

Fråga om främre bärarmsbussningarna är bytta, brukar vara en "klassiker" som kostar 4-5000 kr att byta.
Highwayman skrev: ons 03 okt 2018, 18:15
Jag funderar på att köpa en XC70 D3 AWD -12. Tänker att det är mycket Volvo för pengarna, hyfsad skatt och ingen törstig motor. Några mer kloka tankar/ tips? Vad ska man testa vid provturen? Känner inte att tråden svarat på det än ;-)
Kolla 3:dje inlägget i tråden, detta följde jag när jag kollade min xc70.
Gångjärnet va dåligt i förardörren, så de fixade det åt mig när de servade bilen :-)
Testa allt elektriskt. Sånt tenderar att vara dyrt att laga.
Elmanövrerade stolar, elvärmda stolar, elbaklucka, elparkeringsbroms, el till släpvagn, adaptiv farthållare, avståndsvarning, City Safety, elvärmda spolarmunstycken, automatisk torkare, klimatanläggning, rattvärme, elvärmda, -manövrerade och -infällbara speglar, styrmotstånd i progressiv servo, att alla högtalare låter, navigation, växelpaddlar, eltaklucka, ABL (strålkastare som följer styrningen - ska bara fungera när det är mörkt), elfällbara bakre nackstöd, automatisk avbländning och så vidare. Det finns massor med prylar, men det är inte alla man tänker på direkt.
Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]

Initialt mjukvarubekymmer med laddningen men gener[…]

Har testat att byta stol, fungerar inte heller

Tack till er som åtminstone varit i nä[…]