Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej,

Vi har en Volvo V70N -03 2.4T som gått strax över 21 000 mil.

Idag hade den lite svårt att starta och lampan för motorn dröjde kvar lite längre(än vad vi tror är normalt). Någon timme senare testade vi igen och då startade den direkt med lite gas. När vi kontrollerar oljan så ser vi direkt att den är en bra bit under minimum och att den är ganska mörk med en del mindre klumpar i!?

Såhär ser det ut :

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Batteriet verkar det inte vara något fel på.

Vi kan se i serviceboken att senaste servicen gjordes på auktoriserad Volvo verkstad 29/11 2017 så nästan 1 år sen. Detta var då en 22 000 mila service , bilen hade då gått 20 005 mil. Nästa är angiven vid 24 000 mil.

Bilen har aldrig lämnat några oljepölar efter sig och motorn går förövrigt som den ska, normal färg på rök o.s.v.

Jag förstår att något måste göras, frågan är bara vad? Är det ex normalt med klumpar i oljan på detta vis? Och att den dricker så pass mycket olja på så kort tid?
av Andreas12
Ojdå..
Klumparna är svarta sotklumpar?
Ni har koks i motorn..bristande service alt dålig olja..
Troligen därför den dricker olja.
Ja den bör man rensa finns guider på nätet på huskurer som kanske hjälper
av snowman
De klumparna som sitter där man fyller på oljan ser ut att vara svarta ja, de andra är mer brun som oljan.

Grejen är att vi har skött servicen helt enligt boken på auktoriserad Volvo firma.

Har aldrig hört om koks? Är det något i motorn som kan behöva bytas eller handlar det "bara" om att skölja igenom motorn? Detta problemet måste ju ha uppstått av någon anledning och det kan ju inte vara på grund av dålig service.
av Andreas12
Varför det uppkommit på just din bil vet jag inte.
Som rådlös skrev kan oljan blivit överhettad om ni kört med tunga släp kanske.
Kan oxå vara dålig kvalite på oljan .
Min har rullat 35000 mil o har inget alls i silen men en del andra jag titta på hade en del..
Kan oxå vara så att den gått med lite olja länge.
Har du tur räcker det att rensa motorn.
Fanns innan bilstein engine flush.
Vet ej om det finns någon som gör det nu.
Då spolas motorn bakvägen o genom filter för att lösa detta.
Vag o audi har mycket problem med koks.
Detta pga lång serviceintervall o skitolja.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Det är helt enkelt lite för långa intervaller för motorns bästa som föreskrivs. särskilt om det kanske slarvas med oljekvaliteten eller bilen körs många korta sträckor.

Så som det där ser ut är det dags för ett olje och filterbyte bums innan något sätter igen. Sedan gör du förslagsvis ett till med ganska tätt intervall för säkerhets skull. 500 mil eller så kanske. Eventuellt kortare men håll koll på stickan om det ser rent ut eller börjar fastna klumpar igen.

Din bil ska ha en Acea A3. 5w40 syntet är billig på många ställen och bra.
av snowman
Tack för input!

Jag har nu pratat med verkstaden där den servats bilen de senaste 7 åren och de menar på att detta är inga konstigheter, det är inget de reagerar på när de byter olja och filter. Det finns egentligen inte så mycket att göra åt det merän att fylla på olja eller ev byta olja och filter helt. Att spola igenom motorn avrådde de starkt från att göra, det ställer så gott som alltid till med massa problem. Man sköljer tydligen ur viktiga saker då.

Enligt Volvo så är det okay så länge som bilen dricker under 3 liter olija per service. I detta fallet gissade de på 1-1,5 l som försvunnet.

De höll dock med om att det är märkligt att den börjat dricka olja nu när den inte gjort det tidigare, de enda de kunde tänka sig är att motorn blivit mer sliten. Men de menade på att detta är egentligen inga problem så länge som man har lite koll på det.

De var ganska snabba på att hänvisa till att jag haft bilen servad på en annan lokal firma, jag fick såklart förklara att jag haft den väldigt länge och under den tiden har den varit servad hos dem. Men de menade på att någon har använt sämre kvalité på oljan och undertonen var att det inte var de. Enligt alla servicepapper jag har så är det en Mobil 5w40 olja som man använt.

Så nu är planen att själv göra ett oljebyte samt byte av filter. Borde jag använda samma(märke) olja som verkstaden där jag servar använder?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Märke är inte så noga om det är rätt spec. Biltema eller Q8 5w40 från Swedol är lätta att få tag över disk. Tyskarna är billigare om man kan tänka sig att handla 20-25 liter åt gången.

Byt verkstad också. En motor som gått 21000 mil är bara sliten om den misshandlats med dålig olja, för långa intervaller eller körmönster som oljan inte håller för dvs mycket korta resor.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Men med det sagt så har jag också haft såna där klumpar i oljan någon gång och det har försvunnit efter att jag kortat intervallerna lite.

För oljeförbrukningen om det är något som börjat nu då hade jag undersökt statusen på vevhusventilationen. Sätter den igen, vilket långa oljeintervaller kan bidra till, så kan oljeförbrukningen öka rätt dramatiskt på kort tid.
av snowman
Grejen är att det är endast 1000 mil sen oljan byttes så man funderar såklart om något är påväg att ge upp i motorn. Att den bara börjar dricka olja och dessutom relativt mycket känns inget vidare och bättre blir det inte med klumpar.

Vevhusventilationen är ganska svårt att komma åt om jag förstått rätt?

Jag har inte draget ner på servicen utan följt schemat som det står i boken.
Bensinpriser v2

Så är det ju. Men en sjudubbling fr&ar[…]

Kolvringar etc b4b

Har du slipat in ventilerna i en ventilslipmaskin,[…]

XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8 &[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]