Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thomasDu
Hej,

Är i tankarna om en ny bil, tittar starkt åt XC90 hållet, men har en hel del funderingar.
Ska man köra på diesel D5 eller bensin T6, och vad är egentligen den riktiga förbrukningen?
Kommer köra cirka 1500-2000mil per år, inte direkt stadskörning, mest landsväg/motorväg. Bor utanför stan.
Att allt är så galet oklart om framtiden gällande diesel och bensin pga. politiker gör det inte lättare.

Mina funderingar:
1. Allt prat om diesel bilar, förstår det som att alla Euro 6 bilar kan köra i miljözon 2, så då är detta inte ett hinder, eller?
2. Andrahandsvärde på en diesel XC90 om 5-7 år kontra bensin ?
3. Volvos specifikationer säger; D5 6,2L/100km blandad och T6 8,2L/100km, men har på flera platser hittat att detta inte stämmer och att förbrukningen är mycket mer, 8-9L och 10-12L
4. Bonus/malus ger högre skatt närmsta 3 åren, starter det från den dagen man köper bilen eller från 1 jan 2019? Gäller det bara helt nya bilar, eller också bilar från bilhandlare som kört 100mil och uppåt?
5. Förstått det som att bensin är "piggare" och "roligare" att köra, stämmer det ?

Tacksam för svar!
av Malmstroem
Att det kan bli stängare regler någon gång i framtiden torde inte påverka nuvarande bilar speciellt mycket.

Jag stod inför ett liknande val för ett drygt år sedan. För mig slutade det med en XC90 D5. Som alternativ hade jag främst en T8, men jag kunde inte motivera merkostnaden.

1. Det ser inte ut att bli någon skillnad mellan D5, T6 eller T8 när det gäller miljözoner. https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... iljozoner/
2. Tyvärr väldigt svårt att svara på. Min gissning är att det inte blir någon stor skillnad i den procentuella värdeminskningen. Du kommer hur som helst att förlora rätt mycket pengar...
3. Jag tror du har rätt. Min D5 ligger oftast kring 8 - 9 liter per 100 km. T6 torde ta mer. På https://www.spritmonitor.de ligger D5 på strax under 8 liter per 100 km och T6 på 10,7 liter per 100 km i snittförbrukning. Det rör sig dock inte om så många bilar -- så ta dessa siffror med en nypa salt.
4. Bonus malus gäller alla bilar som har första registrering efter 1/7 2018. Hittar du en bil som redan är inregistrerad innan slipper du straffskatten. Även begagnade bilar som är registrerade efter 1/7 har högre beskattning de första tre åren.
5. T6 har högre effekt och är märkbart snabbare. Enligt specifikationen skiljer det 1,3 sekunder i 0-100 km/h. Det är en del. För mig så räcker effekten i D5 till, men jag förstår de som vill ha mer effekt. Det är bara du som kan bestämma om det är värt den högre kostnaden. ;-)
av V70_2005
Har själv en xc90 T6 och bor i en stad (mindre). Kör mycket korta resor (<5km) men även en hel del längre resor.

Dom långa resor vi gör är med takbox och ofta cyklar på taket och cyklar på kroken.

Snittar dom 1700milen jag kört precis under litern (har ett excelblad). Har haft tankar där jag snittat 0,8l/mil men även tankar som landat på 1,2l/mil (två st under dom första 200milen). Tycker jag kör lugnt och defensivt.

Köpte t6 för att jag ville ha en rapp bil man kunde köra om med. Och jag blir lycklig varje gång :).

Andrahandsvärdet om 5-7år tror jag är typ samma, möjligt att t6 är lite ovanligare och attraherar en annan kategori köpare. Om man inför dieselförbud på bred front i t.ex. Tyskland kanske vi ser ett prisfall på dieslar. Men på det stora hela på så lång sikt är det ingen stor del av affären du funderar på.

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]

P0171

Har du provat lyfta batteripolen en stund så[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?