Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av henrytuba
Hej!

Ny på forumet och ägare till en 2006 XC90 2.5T AWD.
Blandtankar etanol med gott resultat. Har sökt runt en del på etanol och konvertering men inte hittat något särskilt om finska eFlexfuel. Är det någon härinne som har köpt ett kit från dem?
För 349 euro/kit kör man in kostnaden relativt snabbt med tanke på dagens bensinpris...
Är nyfiken på driftsäkerhet, ev problem mm

Tack på förhand!
av Rådlös
Ingen erfarenhet, men alla Piggyback (dom kallas så) jobbar ju så att dom förlänger tiden som spridarpulsen är öppen. Det är möjligt att det går att göra det på olika sätt, men i grunden är dom säkert lika. Så tekniken är knappast okänd. En viktig egenskap är att den måste ha en köldstartanrikning. Men om den är utvecklad och tillverkad i Finland vore det en allvarlig fadäs om den inte har det. Har den enkel omställning om du av någon anledning skulle tvingas köra på bensin i något tillfälle? Tidiga piggyback hade omställning ute i motorrummet på själva dosan. Lite mera påkostade modeller hade en strömomkastare inne i kupén, på instrumentbrädan t.ex.

Jag kör en fabriks-FFV sedan snart 9 år tillbaka. V70 2.0F -08. Alltid på E85.
Är du själv finskspråkig? Det fanns ett flertal filmer på YouTube och även flera Googlesvar. Allt på finska (vad jag kunde se i en snabb och ostrukturerad sökning)
av henrytuba
Tack för svaret. Så vitt jag förstår borde detta vara ett sk piggyback. En styrbox kopplas till spridarna och en givare skarvas in i bränsleledningen för att styrboxen ska veta blandningsförhållandet. Det är alltså ett automatiskt flexifuel-system, med automatisk köldstartsanrikning. Se länk: https://eflexfuel.com/en/how_it_works
Dessvärre är jag inte finskspråkig men har också sett en del videos på Youtube. Av minerna att döma verkar vissa ohöljt positiva till eFlexFuel...

Edit: har även mejlat deras support och frågat lite. Enligt dem har de 11 testbilar varav 3 är Volvo. Dessa har tillsammans rullat 700 000 km på etanol. De gav även siffra på att deras kunder nu har kört 80 miljoner km på etanol, hur man nu kan hålla räkningen på det.
av Rådlös
Det verkar vara vettiga grejer!
Det har ju varit så här att på marknaden har det funnits ett 40-tal Piggyback att köpa. Flera har varit utländska men det gick att köpa dom i Sverige. När beslutsfattarna schabblade bort etanol som bränsle försvann dom flesta Piggyback från marknaden. Därför är det som en "ryggdunk" att se att någon vill fortsätta med detta och eventuellt driva på så att det får en ärlig chans med etanol som ersättning för fossilbränsle. Etanol finns här och nu och den infrastrukturomställning som krävs för att hålla tankar med E85 är bråkdelar av decimaler mot vad t.ex utbyggnad av laddstationer för elbilar kommer att kosta.

Lite överkurs: Den här Eflexfuel har en etanolsensor som känner av etanolhalten. I min Volvo är det i stället lambdasonden som känner av resultatet av förbränningen. Den talar om för styrdatorn att förbränningstresultatet motsvarar dom inprogrammerade värdena för E85. Men då krävs ju att man har en dator som är programmerad för det. Så "din" Eflexfuel gör säkert ett bra jobb när den klarar det ändå.

Så lite allmän info på vägen till E85-användning. Du kanske visste detta förut, men kan vara värt att berätta för andra intresserade. Etanol vill ha några tiotal mera värmegrader på förbränningsluften, än vad bensin vill ha, för att förbrännas mera fullständigt. Då får man ju ut mer energi ur det tillförda bränslet. Eller lite enklare uttryckt, bättre bränsleekonomi. Så om man har ett luftförvärmningssystem till motorns insugningsluft, se till att det fungerar. Och som en motsats förstår man att så kallade Öppna Sportluftfilter gör sig inte bra ihop med etanol. Och i förlängning av detta: En motorvärmare är inte fel att ha (och använda)
av henrytuba
Jag håller helt med!
För mig är det helt obegripligt att det inte görs mer från beslutsfattande håll för att ställa om befintligt fordonsflotta till mer miljövänliga bränslealternativ. Det är inte särskilt miljövänligt att skrota ut fullt fungerande fordon bara för att alla ska köpa nytt så fort riksdagen väljer att subventionera det ena eller det andra. Jag själv köper bil för att ta köra och ta hand om tills den är "slut", fordonen som det här forumet berör rullar ju lätt 30-60 tusen mil, med vissa undantag.

Att förvärmning inte är dumt att ha har jag också läst. Har dock ingen koll på om det finns som standard, eller ens tillval, på 2.5T-motorerna. Motorvärmare har jag, och använder. Sportluftfilter lämnar jag till ungdomarna och tävlingsförarna att begagna... :-D
av Rådlös
Turbomotorer har den fördelen att luften blir varm antingen den vill eller inte. Så till en FFV är det bara fördelar.
av henrytuba
Så är det ju naturligtvis, det tänkte jag inte på.

Ska försöka knåpa ihop en liten recension när jag väl gjort konverteringen, om det är till intresse för någon.
av XCDavid
Såhär fyra år senare har i alla fall jag installerat eFlexiFuel i min gamla XC70 från 2004, och det fungerar hittills utmärkt. Appen visade vid första start att det var 11% etanol i bensinen, vilket ju stämmer bra efter den utökande inblandningen.

För den som ska ge sig på det: på V70 av den generation, är det bara görbart via att koppla in sensorn i den övergång mellan slang och kopparledning som finns precis bakom kamremmens hus. Hissa upp bilen en bra bit och av med höger hjul, så går det att komma åt. Den typ 20 år gamla slang som satt på min bil var så stel att det bara var att kapa den, sen hetta upp med hårtork för att med kraft kunna pressa in den medföljande slangnippel-till-AN6-anslutningen.

Sensor och huvudenhet monterade jag sen på en egen "rail" (en bit av överbliven räls för skjutdörrar) uppe bakom tvärbalken.
Bilagor
Screenshot_20220803-190256.jpg
Screenshot_20220803-190256.jpg (281.26 KiB) Visad 411 gånger
20220803_190643.jpg
20220803_190643.jpg (3.51 MiB) Visad 411 gånger
20220730_151453.jpg
20220730_151453.jpg (2.82 MiB) Visad 411 gånger

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]

ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5