Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
motortemp kollade man på för 30år sedan, inte på dagens bilar, finns ingen anledning, du kan gasa fullt direkt du startat bilen utan att det gör det minsta
av Schmoyoho
Derank skrev: tis 02 okt 2018, 19:42 motortemp kollade man på för 30år sedan, inte på dagens bilar, finns ingen anledning, du kan gasa fullt direkt du startat bilen utan att det gör det minsta
Gasa fullt kan man göra med gamla bilar också men jag har lärt fått lära mig att ingen motor mår bra att att plågas före oljan är driftsvarm.

Angående tempmätare så är det ju ändå ett trubbigt mätverktyg sen de blev digitala. Tror de visar normal temperatur, dvs nålen ligger i mitten, från 65°C upp till en bit över 100. Med det sagt så saknar jag ändå att ha någon sorts mätare, just för uppvärmningsfasen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Derank skrev: tis 02 okt 2018, 19:42 motortemp kollade man på för 30år sedan, inte på dagens bilar, finns ingen anledning, du kan gasa fullt direkt du startat bilen utan att det gör det minsta
Ha ha. låter som i lumpen då vi hade jourbilen parkerad utanför, när någon gasglad beväring skulle iväg i ottan så var det pjäxan i pannrummet 0.01 sekund efter den startat och sedan hoppade varvräknarnålen på varvbrytet genom alla växlar upp till toppfart.

Måste varit -30 grader i oljan under kolven och +1000 grader ovanför kolven. Konstigt att det höll ihop.
Användarvisningsbild
av apersson850
Derank skrev:du kan gasa fullt direkt du startat bilen utan att det gör det minsta
Att göra så innan oljefilmen hunnit bildas i motorn är som att be om haverier. Förvisso är det nåt tunt slask till olja som man häller i idag, men att ta ut hög effekt innan den har nått rätt temperatur är inte heller förståndigt.
av Rådlös
Då får du A: Skaffa en OBD2-läsare och se temperaturen där. B: Köpa något fult instrument på något bilprylvaruhus och installera. C: Köpa en IR-termometer och göra ett stort antal mätningar som ger dig en sorts statistik där du kan läsa ut att "vid min normalkörning till och från jobbet brukar temperaturen komma upp i X° C efter si och så många minuter under sommartid. Under vintertid tar det 5 minuter extra att komma upp i samma värde". Mät alltid på samma ställe om du gör upprepade mätningar.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
Rådlös skrev: ons 03 okt 2018, 12:44 Då får du A: Skaffa en OBD2-läsare och se temperaturen där. B: Köpa något fult instrument på något bilprylvaruhus och installera. C: Köpa en IR-termometer och göra ett stort antal mätningar som ger dig en sorts statistik där du kan läsa ut att "vid min normalkörning till och från jobbet brukar temperaturen komma upp i X° C efter si och så många minuter under sommartid. Under vintertid tar det 5 minuter extra att komma upp i samma värde". Mät alltid på samma ställe om du gör upprepade mätningar.
Var kommentaren till mig?
av Rådlös
Nej, det var någon före som tyckte att han absolut ville ha en tempmätare trots att den inte finns. Jag ser att jag kan ha missat ett sidbyte.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Bakre länkarmsbussning

Powerflex,enklare att byta också.

Doktorns 945 ltt -97

Ett tips med stiften: Får man det snett, ell[…]

Exakt vilka felkoder får du?

Enligt Volvo har jag signal från nyckeln men[…]