Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
Jag har kryssat ur "extravärme under färd" eller vad valet heter eftersom vi kör många korta resor och jag vill inte att dieselvärmare skall gå korta tider för då sotar den igen.

Men, om jag startar värmare från VoC så när jag sen startar bilen så stängs värmaren av omedelbart. Så va det inte på V70/XC70II.

Det känns dumt?
av V70_2005
Har valt att ha min bränslevärmare ska gå igång när den behövs.

Har dock en bensinare så motorn värms upp fortare än en diesel men det är ju där precis när man sätter sig i bilen och har glömt att förvärma som den behövs.

Hade en dieselbil innan där webaston gick sönder (VW) och herregud vad jag saknade värmaren. Inte just för att man kunde förvärma bilen utan mest när man satt sig i en bil och körde iväg, blev liksom aldrig imfritt om man inte gav sig ut på motorvägen. Dög inte att ställa sig på tomgång och vänta (blev aldrig varm på tomgång) utan man var tvungen att köra immigt.

Den webaston var just som TS beskriver igensotad förövrigt. Ingen billig historia att laga. Så kanske ett val där man väljer att om man startar värmaren manuellt (VOC, timer, knapp i bil) ska den gå typ 15-20min om det nu hjälper mot igensotning eller bara skapar mer sot.
av Xanthopteryx
Jag tror även att moderna värmare med rätt styrning inte sotar så lätt. Dels för att värmaren är effektivare med mindre brännkammare men också då man kan styra den att Inte slå av fel i cykeln.
Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]