NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu de två senaste dagarna när de varit kallare än normalt har styrningen faktiskt varit riktigt illa innan "Uppmjukning", Kollade oljan idag den var väl brunsvart skulle jag väl säga... Om ett byte skulle göra susen det vettetusan...
Lite tveksam faktiskt. De servostyrningar jag jobbat med har en mörkröd/blåaktig olja. Som blåbärssoppa ungefär. Jag tycker absolut det låter som fel olja. Inte dålig.
Vet dock inte vilken olja som skall vara i V50. Jag skulle köpt en burk med rätt sort. Sugit ur så mycket som möjligt ur behållaren och fyllt på med den rätta.
Därefter skulle jag vrida ratten till ändlägena och hålla kvar ett tag så oljan pumpar runt så mycket som möjligt. Denna procedur med ursugning, påfyllning, pumpning skulle jag upprepat några gånger och hoppats att det gör skillnad.
@kvillebäck, Mycket märkligt detta, det var kallt två nätter, ( 0 gradigt ) Under de dagarna kände man detta väldigt tydligt. Men nu ligger tempen runt 10 på natten och jag har inte upplevt några problem sen de dagarna.

Intressant, ska kika mer på detta med oljebyte i servon. Känns inte helt orimligt ändå att det kan vara det. Tack för info.
Om oljan är brunsvart skulle jag nog prova med ett oljebyte. Oljan skall uppfylla specifikation Ford WSS-M2C204-A och den är grön. Enklast är nog att köpa den på Volvo, kostar 210 SEK/litern. Hos billtillbehörs affärer är det ungefär samma pris, Biltema är billigast med 179 SEK/litern.
Hasse53 skrev:Om oljan är brunsvart skulle jag nog prova med ett oljebyte. Oljan skall uppfylla specifikation Ford WSS-M2C204-A och den är grön. Enklast är nog att köpa den på Volvo, kostar 210 SEK/litern. Hos billtillbehörs affärer är det ungefär samma pris, Biltema är billigast med 179 SEK/litern.
Tack för informationen :), ska testa med ett byte.
Blev styrningen bättre efter oljebyte ”peppepp”?
Min v50 har vart riktigt trög och seg i styrningen ett par dagar vid start på morgonen nu. Känns som man behöver göra nått åt detta snart.
Om det skulle vara den elektriska servopumpen som felar, kan man byta ut den själv mot en ny eller begagnad utan att behöva ladda i ny mjukvara?
Någon som vet?
mrclean_c skrev:Blev styrningen bättre efter oljebyte ”peppepp”?
Min v50 har vart riktigt trög och seg i styrningen ett par dagar vid start på morgonen nu. Känns som man behöver göra nått åt detta snart.
Om det skulle vara den elektriska servopumpen som felar, kan man byta ut den själv mot en ny eller begagnad utan att behöva ladda i ny mjukvara?
Någon som vet?
Har inte tagit tag i det ännu då jag varken haft tid eller ork och att jag inte märkt av det så mycket det sista faktiskt. Då det inte varit särskilt kallt antagligen. Men nu ska det bli kallt igen så lär ju komma tillbaka.
Gäller att det stör mig tillräckligt mycket så jag får tummen ur röven och gör något åt det, hehe.
Samma här, :-) . Det verkar vara ett ganska vanligt problem om man söker runt på runt på olika engelska forum m.m. Både på Volvo och Ford. Men ingen verkar komma fram till någon bra slutsats. Funderar på och byta pumpen om jag får tag i en bättre begagnad till bra pris. Någon som vet om det bara går att byta rätt av eller måste man in till Volvo och får ny mjukvara?
Inhandlade olja och en pump för att få ut oljan här om dagen. Men när jag skulle suga ut oljan så lossnade denna svarta plugg som ni ser på bilden på länken (längst ut på slangen)
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000039991
Och troligtvis har den åkt ner i servohållaren.... Så klantigt. Jag har sugit ur all olja ur reservoaren men kan inte se den. Några tips? går det att köra med tron att denna ligger i behållaren? eller är det dumt då det kan sätta igen flödet och riskera bränna pumpen?
Hann med oljebyte idag, 4 omgångar av tömning/påfyllning och svängt med ratten (Totalt 1,6l olja). Oljan var verkligen svart. Men wow vad mycket mjukare styrningen blev! Kändes även som om "den konstiga känslan" med att styrningen låser sig var helt borta.
Men nu sent på kvällen på väg hem från gymmet så upplevde jag den låsningen igen, dock inte alls lika mycket som de varit förr. Kanske var mjukheten i styrningen som jag upplevde pga alla svängningar med ratten som jag utförde tidigare under dagen i samband med bytet som fått oljan att pumpas runt ordentligt. Återstår o se kommande dagarna, kanske behöver pumpa ut mer gammal olja.
Att det skulle vara styrväxeln som är sliten bör jag kunna utesluta iallafall.

Detta var färgen på oljan i servon, aningen illaluktande och mörk.
olja.jpg
olja.jpg (105.9 KiB) Visad 1314 gånger

Här kommer något mycket intressant. Had[…]

Carplay trådlöst?

Jag kan ju tillägga att jag testade i en XC60[…]

Letar oljetryckmätare

Grejerna (made in China) beställda via Amazon[…]

Hade varit schims hade tryck varit i stort sett l[…]