Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ragge1. Jag har provat InCharge's Smart Hemma sedan jag startade tråden, men inte min egen och tyckte den fungerade smidigt och bra. Den var 11kW men det spelar ju ingen roll då Volvo inte nu tar emot mer än 3,7kW.

Haft tillgång till en XC60 T8 nu i helgen och blivit rejält köpsugen själv. Den är ju dyr... men den kanske är värt det priset för det är ju en jäkla fin bil! Men ni som kör T8, ska motorn starta efter ca 1-3 min och sedan gå någon minut för att sedan övergå till 100% el igen? Kändes nästan som en medbyggd funktion för att få upp värmen i förbränningsmotorn eller liknande, men såklart vill jag ju inte rulla på bensin när batteriet är fullt...
Hemingway skrev:Haft tillgång till en XC60 T8 nu i helgen och blivit rejält köpsugen själv. Den är ju dyr... men den kanske är värt det priset för det är ju en jäkla fin bil! Men ni som kör T8, ska motorn starta efter ca 1-3 min och sedan gå någon minut för att sedan övergå till 100% el igen? Kändes nästan som en medbyggd funktion för att få upp värmen i förbränningsmotorn eller liknande, men såklart vill jag ju inte rulla på bensin när batteriet är fullt...
Om du väljer körläge Pure och inte gasar för hårt så startar inte bensinmotorn förrän batteriet är tomt.
Jag kör en V90 T8 och upplever inga problem att köra den på bara el om man är försiktig på gasen. Har 3,5mil till jobbet var av 2,5 är på motorväg där jag brukar hålla 115km/h

Dock finner jag det irriterande att även om jag kör i läge purge. Så skulle jag gasa på vid påfart eller en omkörning så går bensinmotorn igång och sedan går den inte över till el på 3-4 minuter. Detta vid första start även om det är 5min efter jag kört iväg och bilen stått på förkonditionering. Spelar ingen roll om det är på motorväg eller 70 väg. Vid första start går bensinmotorn 3-4minuter även i purgeläge. Vid ytterligare starter går den bara igång just vid en omkörning och stänger direkt av när jag håller konstant hastighet igen.
Har samma med min V90 t8 men vad jag tror så har dom tänkt ut att utnyttja all den mängd drivmedel som går åt att starta motorn effektivt. Sen när den väl gått så kanske det är effektivast att strypa den fortast möjligt. Ingen expert men logiskt borde det kunna vara så.
Elbolaget tibber släpper en egen laddbox. Som enligt utsago ska kunna ladda när elen är som billigast (Om man har tibber som elbolag). Den ligger riktigt bra i pris och ska kunna installeras på 3 faser för att sprida ut effekten.

https://sverige.tibber.com/products/easee/

Jag kunde inte hålla mig utan det blev en beställning direkt:)

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]