Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Hej,

Volvo sålde mig denna oljan när bilen var ny för mig för några år sen och den har jag använt sedan dess fast från oljemagasinet till det i mitt tycke godtagbara priset 100 kr/liter. Mobil1 fuel economy 0W-30 https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... urer_id=11

Oljan verkar nu ha utgått ur deras sortiment och jag är lite osäker på vad jag ska köpa istället. Denna oljan av Euroclub verkar ju ha ett bra literpris och uppfylla 0W-30 samt ACEA A5/B5: https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... Viskositet

Men jag är lite osäker, har aldrig hört talas om Euroclub som märke förut. Jag har inte riktigt orkat sätta mig in i detta med olika oljor då jag tyckt 100 kr/liter varit tillräckligt billigt för att inte börja gorma. Men de alternativ som oljemagasinet säljer är en bit dyrare än min gamla Mobil1-olja. Vissa menar ju det är samma olja i olika dunkar, andra håller sig till vad Volvo rekommenderar. Jag byter oftast var 1000-1500 mil dvs hälften av 3000 milintervallet, så det kanske inte spelar någon roll? Men en annan del av mig vill inte riskera vara dumsnål. Vet inte riktigt var man drar gränsen.

Min fråga är väl då a) ska jag köra på denna Euroclub-oljan tycker ni eller om inte så b) vad ska jag istället välja och var ska jag köpa den från?
av Yaniz
Det enda du ska bry dig om är specen dvs 0W-30 A5/B5. Vad som i övrigt står på behållaren är oväsentligt. Men varför är då t ex Mobil och Castrol så mycket dyrare? Då ska du fråga dig vad reklamen i samband med exempelvis F1-tävlingar kostar och vem som i slutändan betalar denna marknadsföring.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Har nog köpt ett par 100 liter eurolube.
Fungerar utmärkt, den äldsta är en v70 classic -00 och har gått 10 000 mil på det. Har funnits i väldigt många år på oljemagasinet.
av William85
Jag har kört ”ickemärkesoljor” utan problem men sen jag började köpa olja från Tyskland så är jag inne på Stefans linje, skillnaden är inte så stor i pris och det är lite kul att kunna skriva in märkesoljenamnet i serviceboken.

Kolla tex
Mapodo.de
Oeldepot24.de

Tänk på att det är enhetsfrakt för 25-30L så för att slå ut kostnaden bör man köpa maxmängd och att dunkarna är på 5L för rättvis jämförelse. Ingen jätteskillnad mot oljemagasinet men litegrann sparar man iaf :)
av Schmoyoho
Eurolube = Euroclub eller?

Smart det där med enhetsfrakt, mobil1 från mapodo är ju billigare per liter än euroclub från oljemagasinet. Får väl beställa hem en himla massa liter olja och bunkra upp :)
Doktorns 945 ltt -97

Ett tips med stiften: Får man det snett, ell[…]

Exakt vilka felkoder får du?

Enligt Volvo har jag signal från nyckeln men[…]