Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av triumph00
Bilen är en Volvo 945 - 97
Förardörren går inte att öppna med handtaget längre
Spaken går in och ut, men det händer inget

Är det någon som har tips på vad felet kan tänkas vara, så kan jag vara lite förbered vad som skall åtgärdas (sonen har lånat bilen och bilen är åter om några dagar)
av triumph00
Jo - det fattar jag ;-) (har haft loss panelerna för några år sedan, så det vet jag hur man lossar)
Utan det var mer en fråga, vad som kan tänkas var fel, så man kan förbereda sig lite, när bilen är åter
Kanske finns "standard" fel, som exempelvis - det är en fjäder som brukar gå sönder, ett plastclips som gett upp osv
Och sådana tips är välkomna
Användarvisningsbild
av lennarte
På min 745-a är själva handtaget slitet (måste trycka det helt i botten Innan det öppnar). Det är bara problem på vintern, så jag har inte gjort något åt det. Brukar öppna bakdörren och öppna innifrån dom gånger det är problem. Vet ej om det är samma typ av handtag på 940. Annars har jag för mig att men tar bort sjävla yttre handtaget genom att skruva bort en skruv på dörrens bakkant, utan att "riva" på insidan
av triumph00
Bilen återkom söndag kväll och under helgen surfade jag lite grand på hur dörrhandtaget ser ut. På några bilder ser man att det finns en "plastbit" och den var ju en stark kandidat på bekymret

Under måndagen demonterades dörrpanel och handtaget
Mina misstankar stämde bra - det var denna "plastbit" som gått av (är en inplastad metallbit, som drar i dragstången för dörrlåset)
Dragstången är böjd som en krok och där skall man trä in dragstången i en ögla, i "plastbiten"
Beställde nytt på Bilia och idag på eftermiddagen kunde jag hämta och återmontera handtaget

Fanns ingen anledning att köpa ett begagnat handtag på bilskroten, de skulle ha kring 200 kr plus nästan lika mycket i frakt
Biliapriset är 689 kr

Lennarte - du har ett 1/2 rätt ;-)
På min 945:a - 97;a är 2 skruvar, en större och en mindre i dörrgaveln, men sedan sitter en skruv till i andra änden på handtaget, så man måste demontera dörrpanelen, för att komma åt
Användarvisningsbild
av lennarte
triumph00 skrev:På min 945:a - 97;a är 2 skruvar, en större och en mindre i dörrgaveln, men sedan sitter en skruv till i andra änden på handtaget, så man måste demontera dörrpanelen, för att komma åt
Ok, jag har inte försökt ta bort mitt, men det finns andra bilmärken med den lösningen jag beskrev. Blir det värre i vinter får jag byta med bakdörren
av triumph00
Lennarte - det hade varit en väldig enkel lösning, jag har ett svagt minne av "din" lösning, att jag sett detta på någon bil
Hade en merca - 89;a en gång och den var väldigt "fint" byggd, väldigt lätt att byta/demontera flertalet detaljer
Användarvisningsbild
av lennarte
På -60-tals Opel (om jag minns rätt) var det ett låsbleck som man kom åt vid gummi listen som låste hela handtaget. Bara att "bryta ut" blecket en 1/2 cm eller så, så kunde du ta bort handtaget
Oljebyte i Haldex

Ni som bytt oljan i Haldexen hur gör för[…]

Välkommen ut i trafiken

Nu kommer en ny bil till samlingen. Yngsta barnbar[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Partikelfilter, egr-ventil eller dieselspridare so[…]