Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo321
Tjena nångon har av någon obegriblig anledning borat ett hål i tanken på min 740 hållet ser ut att var ca 5mm i diameter och det känns så önödigt att köpa en ny och specielt att lägga ner all tid det tar att byta ut den så jag undrar om det finns nåt sätt man kan fixa det på?
av sicnarf
Säkert någon bensintjuv! Hagmans har detta som ska täta läckande bensintank.
Stålplast Chemical Metal
Hagmans Stålplast Chemical Metal används för att reparera trä, metall, porslin, betong m.fl. material samt för tätning av bensintankar, element, rör, vattentankar, hängrännor m.m. Annars kanske kan du skruva en skruv i hålet och se om det tätar.
Det finns blindnitmuttrar som är gastäta. Dom är alltså täta i botten. Det skulle kunna vara ett alternativ till att sätta en skruv i hålet.
Bildexempel på olika blindnitmuttrar: https://www.ahlsell.se/10/infastning/ni ... nitmutter/
Man klämmer dit dom med en popnittång med en speciell insats. Om du först gör rent på utsidan, ingen underredsmassa, och kletar på lite stålplast på nitmuttern så borde du få det tätt. Gör ett par övningsmuttrar först på en plåtbit så du får till rätt handgrepp. Blindnitmuttrar finns i flera storlekar och modeller. Storlek upp t.o.m M6 klarar man med handkraft. Storlekar däröver krävs någon sorts verktyg, pneumatisk eller elektrisk.
Användarvisningsbild
av Cotag
Är det bränslestöld så är det kanske läge att kolla vad du har för försäkring/självrisk?
Kanske bökigt och högljutt med större hål?

Jag skulle nog ta en skruv med sån där kemisk metall på sen när det torkat skulle jag köra mer på skallen så den verkligen sitter och ingen annan tjuv försöker få ut den.

Tog och undersökte lite mer idag. Rev bort ma[…]

Oljebyte i Haldex

Ni som bytt oljan i Haldexen hur gör för[…]

Välkommen ut i trafiken

Nu kommer en ny bil till samlingen. Yngsta barnbar[…]