Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av crstonetto
Hej, eftersom jag ej får något svar ifrån min Volvo verkstad hur mycket det kostar att byta olja i haldexen på min Volvo xc70 2012 D5 så vänder jag mig till gruppen, vad har ni fått betala som lämnat in och gjort detta jobb? Vad bytes, bara oljan eller något annat också såsom filter etc?
Mvh crstonetto

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det gjordes 2016-04-14 på min bil, så jag minns inte kostnaden. Kan hända jag har fakturan kvar där hemma. Antingen rengjordes filtret, eller så byttes det. Vilket kommer jag inte heller ihåg. Men det står Oljefilter AWD-koppling byte i serviceloggen i alla fall.
av Schmoyoho
Du är den enda som gone public med priset för oljebyte i haldexen, apersson850, och jag vill minnas det var 2700 kr (?). Jag minns det därför att jag tyckte det var lite halvdyrt då jag som jämförelse betalade 3200 kr för oljebyte i min automatlåda, men att priserna varierar där har ju fler än en gång konstaterats i andra trådar (4500 kr betalade någon medlem i Stockholm vill jag minnas!).

Låter befängt att man skulle rengöra filtret, serviceintervallet är bara 6000 mil när haldexarna sitter i andra bilmärken. Jag tror ändå jag bara gav runt 4-500 kr för en filtersats plus en liter olja till min gen III för några år sen så lika bra att göra rätt från början.
Det kan hända det var. Då bör det finnas i någon jättegammal tråd, om någon vill leta. Nu vet ni ju datumet för gärningen, i alla fall. Men det är rätt att oljebyte i automatlådan var inte så mycket dyrare.
av Schmoyoho
Hade jag haft verktyg, kunskap och ork hade jag nog lossat kardanen när jag bytte på min gen III. Istället så sög jag ut den olja jag kunde via påfyllningshålet. På en gen IV (MY12 t.ex) går det att komma åt att lossa pumpen och rengöra dess filter, utan att släppa kardanen. Tror avvägningen i pris och tidsåtgång i proportion till resultatet är mer än rimligt, dvs det blir inte ett sämre oljebyte. 3000 kr är i mitt tycke dyrt om man nu inte starkt motsätter sig att skruva själv, men det är ju en smaksak.
Dyrt eller inte så ser jag investeringar som förhoppningsvis minskar risken för stillestånd och ännu dyrare reparationer i framtiden som bra investeringar. Jag skruvar en del själv också, när tid och möjligheter medger, men det är inte allt jag hinner med. Det där jobbet hindrar många tillfällen till synd...

@StefanV70R , Hade kontaktat Jönköpings[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Hej. Undrar om det är någon som vet va[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]

Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel