Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Picapica
V90 cc D5 Körde Västerås Öland i går har använt ekonomi läge Ingen skillnad på bränsle åtgång

Vad gör ekonomi läge?
av DaddyTapir
Jag antar att det inte märks så stor skillnad om man håller jämn fart, då drar bilen vad den drar helt enkelt, den har ju inga parametrar att spela med egentligen. Jag kan tänka mig att den anpassar hur klimatanläggningen arbetar, men faktiska skillnaden på förbrukningen blir nog ganska liten.

Kör man mer blandat kan den ju anpassa gasrespons, växlingslägen etc.
av LJN
En finéss med ekonomiläge är frihjulsfunktionen, och där är det förarens körsätt som spelar in. Tex. jag åker samma sträcka varje dag till jobbet och har skapat riktmärken var jag ska släppa gasen och frihjula in i rondell, avfarter och nedförslut som ger bibehållen hastighet. ( utan att hindra trafik bakom mig ) Och man blir förvånad hur långt man kan rulla utan gas.
av V70_2005
Instämmer. Frihjulsfunktionen är den stora grejen, dock kräver den en aktiv förare då det inte är ofta den går in automatiskt på t.ex. PA utan oftast i en rejäl nerförsbacke prioriterar bilen att hålla hastigheten och bromsar istället för att rulla fritt och tjäna igen delar av uppförsbacken innan.

Hade varit fint om man kunnat ställa ett intervall på PA typ tillåt 20km/h över hastighetsgränsen vid frihjul.

Sen är instrumenteringen vid ekonomiläget på XC90 "ful" och man får en varvräknare som inte bidrar till något i ekonomiläge (ser inte vilket varvtal bilen håller samt om man vid motorbroms varvar lagom högt) så jag har ett individuellt läge med ekonominställningar men en annan instrumentering.
av Hypoxia
Är inte hela vitsen med varvräknaren i ekonomiläget att ge föraren info om hur pass ekonomiskt man kör? Jag kan inte påstå att jag använt ekonomiläget mer än för att testa det, men så tolkar i alla fall jag informationen. Ur det perspektivet så ser jag absolut att den tillför något, men om man däremot redan är eco driving ninja så har du säkert rätt i ditt påstående.

När det gäller PA och frirullning så finns faktiskt en inbyggd funktion som man kan använda. Om man manuellt gör ett kort litet gaspådrag i samband med nedförsbacke så kommer PA att tillåta en högre hastighet än den inställda, dvs om bilen vill rulla fortare än inställd hastighet så kommer den att göra det. Har iofs inte testat funktionen i just ekonomiläget, men den fungerar i både standard och performance på min XC90.
V70_2005 skrev:Instämmer. Frihjulsfunktionen är den stora grejen, dock kräver den en aktiv förare då det inte är ofta den går in automatiskt på t.ex. PA utan oftast i en rejäl nerförsbacke prioriterar bilen att hålla hastigheten och bromsar istället för att rulla fritt och tjäna igen delar av uppförsbacken innan.

Hade varit fint om man kunnat ställa ett intervall på PA typ tillåt 20km/h över hastighetsgränsen vid frihjul.

Sen är instrumenteringen vid ekonomiläget på XC90 "ful" och man får en varvräknare som inte bidrar till något i ekonomiläge (ser inte vilket varvtal bilen håller samt om man vid motorbroms varvar lagom högt) så jag har ett individuellt läge med ekonominställningar men en annan instrumentering.
av V70_2005
Ska testa det, klart intressant.

Sant för just evodriving är nog informationen användbar. Jag gillar att motorbromsa (om jag vill minska hastigheten) och då slår evovarvräknaren direkt i taket och det ser ut som om motorn övervarvar vilket är lite obehagligt.
av V70_2005
Xanthopteryx skrev:Automatvåxlad kan du inte övervarva.
Så är det säkert men inget jag vågar syna när "varvräknaren" slår i taket vid första motorbromsen. :) Då föredrar jag att se en vanlig varvräknare där man får en feedback på att allt är ok.
av janm67
"Varvräknaren" är inte en varvräknare utan nån sorts mätare på hur ekonomisk ens körstil är. Bromsar man hårt slår den i taket t.ex
Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]