Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! har en v70 09 2.5ft med vad jag tror är Nivomat där bak, bilen är sänkt med sängfjädrar sedan 3 år tillbaka och det gillar ju sällan original dämpare.
då jag inte känner att jag vill lägga 8-15k på nya nivomat försöker jag få klarhet i om jag bara kan byta?

Frågor är:
Passar dom rakt av?
Vad gör jag bäst med kontakten?

Mvh Snåljåp :angelo:
Jo, har du 4C så har du knapparna för Comfort, Sport etc. framför växelspaken. Saknar du dem är det någon annan sladd man ser på bilden. Men annars är ett kännetecken på Nivomat att det finns bälgar på stötdämparna, och det har du ju.

Jag har själv en 2012:a med Nivomat. Åtminstone till och med den årsmodellen är det olika fästhål, olika undre bärarmar och andra fjädrar om man har Nivomat, jämfört med vanlig fjädring. Det är därför Volvo inte har komplettering med Nivomat i efterhand i sina prislistor ens. Det blir för tramsigt dyrt att bygga om, tycker de, så man var tvungen att beställa Nivomat från fabrik.
På senare årsmodeller ändrades detta till att bli mer likt mellan de olika versionerna. Jag vet dock inte exakt hur likt. Hålen fick samma diameter, har jag läst.
Jag bad dom kolla fjädrarna bak när jag gjorde annat på verkstaden så sa dom att det var elektronisk fjädring, kanske för att jag skulle vara beredd på att det var något dyrt eller för dom tyckte jag såg okunnig ut. Därför trodde jag det var kontakt. Men ska se om jag kan få tag på andra dämpare och jämföra och hoppas vinkeln blir rätt? Om det är andra länkarmar kanske vinkeln är annorlunda? Får undersöka saken men tack för all info
Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]

Initialt mjukvarubekymmer med laddningen men gener[…]

Har testat att byta stol, fungerar inte heller

Tack till er som åtminstone varit i nä[…]