Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, har sedan 1-2 månader tillbaka fått upp felmeddelandet för pdc i displayen och i samband med detta så upptäckte jag av en slump att sätesvärmen har lagt av i hela bilen.

Var hos en kompis igår och han läste av felkoderna som var, ingen kommunikation till styrdonet för eluppvärmda säten och typ samma för pdc bak. Hans misstankar var att det högst troligen är kabelbrott någonstans

Så till min fråga är det någon som har haft liknande problem och vet vart jag ska leta eller vanliga ställe där det kan bli kabelbrott?

Med vänlig hälsning,
På förra bilen var strömställarna till baksätesvärmarna trasig och då sa min mekaniker att det kan ställa till det med både det ena och det andra i systemet.
Jag köpte en begagnad strömställare och bytte själv.
Finns väl ingen dedikerad styrenhet till sätesvärmen bak utan det är väl via CCM, dvs klimatanläggningens styrpanel. Jag lyckades fixa sätesvärmen åt en bekant på en XC60 men jag minns inte exakt vad jag gjorde, det var i början av året. Jag vet inte varför men vid något tillfälle kopplade jag ur och i kontakterna till sätesvärmen under förarsätet, sen tror jag att jag körde någon identifikation av styrenheter på något av nätverken i bilen (LIN?) under CCM -> Avancerat i VIDA. Hade lite krux med att få den att lira men det gick vägen till sist.

Felet på sätesvärmen och parkeringsvarningen har förmodligen inget med varandra att göra. Har du inga felkoder att dela med dig av? Om inte så är det bästa att börja med att läsa koderna med VIDA.
Doktorns 945 ltt -97

Ett tips med stiften: Får man det snett, ell[…]

Exakt vilka felkoder får du?

Enligt Volvo har jag signal från nyckeln men[…]