Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Svantski
Tjena. Har lite problem med 940in. Har bytt motor till en b230fk med en nyrenoverad 531 topp och vx3 kam, motorn som satt i förut var en b200ft, behöll allting från b200ft förutom själva motorn och turbo. Alltså är boxar, insug osv från b200ft.

Problemet jag har är att den misständer lite hela tiden, på tomgång och när man kör, dock inte vid fullgas vad jag har märkt.
 Samt att den går magert enligt tändstiften.
Bilen går jävligt bra för övrigt.

Har sprayat startgas överallt men hittar inget läckage.

Bilen gick normalt innan motorbytet.
Sitter vikingchip i men är samma med originalchipen

Har bytt:
Tändstift
Tändkablar
Rotor och fördelarlock
Tempsensorn till styrdonet

Kan det vara bränsleboxen?

Känns som jag testat allt , men tar gärna emot tips!
Användarvisningsbild
av lennarte
Det normala är att man tar med boxarna från den bil man tar motorn från. Det kan skilja ordentligt på tändkurva och bränsle insprutning mellan 2,0 och 2,3 l motor. Du skriver "Vikingchip", är detta optimerat för 2,0 eller 2,3 l motorn? Är Viking chipset optimerat fär 2,3 l motorn kanske det kan funka (har dålig kunskap om detta), men tändboxen bör du byta till en från en 2,3 l FT motor, det bästa är nog att byta både och se till att den går ordentligt i originalutförande innan du ändrar i boxarna
av Svantski
Okej ska försöka få tag på tändbox och bränslebox. Sitter en guldbox i nu som jag köpt efteråt, vet ej vad för bil den kom från dock.

Jag antar att chippet är optimerad för 2.3l motorn då motorn den satt i när jag köpt den (b230fk) gick perfekt.

Så bra att det löste sig :-) Ibland f&[…]

Uppdatering: Var förbi mekonomen idag och k&[…]

Tog och undersökte lite mer idag. Rev bort ma[…]

Oljebyte i Haldex

Ni som bytt oljan i Haldexen hur gör för[…]