Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har inte konstruerat den här styrningen, bara liknande system i andra sammanhang. Så jag vet inte vad som händer med den här om den får för låg spänning. Man brukar lagra adaptionsresultat på ett sådant sätt att de inte behöver ström för att ligga kvar i minnet. Men om spänningen var låg kan ju något knas ha inträffat då. I regel har man något slags övervakning på lagrad data, så man kan se om informationen är korrupt och i så fall börja om från början.
Det kan vara det som hänt, men jag vet inte tillräckligt om just den här implementationen för att säga att så är fallet.
Har inte så mycket vetande att bidra med men eftersom det låter som att du efterlyser all sorts input så kan jag väl spekulera lite, lol. Hade det varit problem med ventilpaketet så tänker jag att det inte borde komma och gå så pass snabbt som det gjorde. Kan ju hända att ventiler börja tjärva men inte vad jag spontant tänker när man läser beskrivningen och inte heller något man fixar i en handvändning; trist att sänka tiotusentals kronor i ett nytt ventilpaket för att upptäcka att felet satt någon annanstans.

I brist på någon bättre förklaring skulle jag väl bara tillskriva felet till dålig batterispänning, även om man kan tycka att när bilen väl startat och generatorn går att inga spänningsrelaterade fel borde kvarstå samt trots att jag inte heller riktigt kan begripa varför TCM skulle tappa adaptionen av det. Men konstigare fel har man väl varit med när det gäller datorer och teknik. Jag hade en kompis Volvo på lån för något år sen där batteriet hade en dålig cell, vilket jag inte visste förrän jag skulle starta den efter att ha kört radion i fem minuter. Hela instrumentklustret blinkade med olika felkoder, DSTC ur funktion minns jag t.ex. Även om jag visste att taskig spänning kunde ge konstiga fel så var man ju inte så kaxig när bilen fick en massiv hjärnblödning.

Alla seriösa hemmapulare har VIDA+DiCE förresten, även om det är en trist investering på typ 1300 kr för en DiCE så är inget jag någonsin ångrat, så det rekommenderar jag starkt! I bästa (värsta?) fall har du ju någon felkod på växellådans styrenhet, TCM, som kan tala om vad felet var. Eller så har du en hop koder som inte har så mycket med varandra att göra, vilket skulle kunna tala för att det var batteriet som spökade. Eller så kan man hävda force majeure och lämna det vid det :)

Edit: Du skriver i trådstarten att BSR ändrar växellådans mjukvara också, är det något du antar eller vet du detta? Polestar ändrar nämligen inte mjukvaran på den gamla sexväxlade TF80-lådorna så om BSR gör det skulle jag, även om jag har visst förtroende för deras trimjukvaror, dra öronen åt mig. Inte att det nödvändigtvis har något som uppstod nu att göra men bara för att jag inte skulle vilja ha BSR pillandes i TCM, vet inte varför. Lådorna känns mer sköra än de tämligen välbeprövade 5-cyl-motorerna.
Tack Schmoyoho för reflektionerna. Det är kanske bara så enkelt att det var batteriet vi får se. Helt klart borde jag skaffa VIDA framöver så man kan få fram mer information!
Schmoyoho skrev: Du skriver i trådstarten att BSR ändrar växellådans mjukvara också, är det något du antar eller vet du detta? Polestar ändrar nämligen inte mjukvaran på den gamla sexväxlade TF80-lådorna så om BSR gör det skulle jag, även om jag har visst förtroende för deras trimjukvaror, dra öronen åt mig. Inte att det nödvändigtvis har något som uppstod nu att göra men bara för att jag inte skulle vilja ha BSR pillandes i TCM, vet inte varför. Lådorna känns mer sköra än de tämligen välbeprövade 5-cyl-motorerna.
Har för mig att det handlade om vridmomentsbegränsning vid växling som justerats men möjligt att jag fått det om bakfoten. TCM i lådan tar ju en mängd information från diverse sensorer via motorns ECU, bland annat vad gäller aktuellt vridmoment, gaspedalens läge och hur snabbt det ändras etc.

Ändras det maximala vridmomentet kraftigt uppåt - i detta fall med +90 Nm - så anpassar TCM växlingsbeteendet efter de nya förutsättningarna. Man märker det tydligt på att den inte behöver växla ned vid måttlig acceleration och den växlar upp tidigare, ligger inte och drar på växlarna i onödan.

Helt klart var det en stor skillnad när de gäller de brutala nedväxlingarna 3-2 och 2-1 efter att jag laddat in originalprogramvaran, till de mycket mjukare nedväxlingarna som blev direkt efter att jag lade tillbaka BSR-mjukvaran. Men det kan hända att TCM skulle adapterat bort detta oavsett original / BSR, att det inte var osakat av några förändringar i TCM:s mjukvara utan bara en följd av hur adaptionsprocessen fungerar.
Youtube-tråden

Nya praktiska tips för hemmamekaren :-D htt[…]

Om du kör lite, säljer din bil, och bara[…]

Det ser ut som om du har materialbortfall på[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det så men på någ[…]