NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Matco
Tja
Kollat runt lite å hittar inget direkt svar, kanske googlar dåligt :-) ?
Finns det nån maxtemp (ute) där dieselvärmaren inte startar?
Försöker provköra den men får inte igång värmaren, på direktstart så blinkar "PÅ" några sekunder samtidigt som "Info" lyser.
Inget händer dock.
Temperaturen har varit 10 grader ute.
Nånstans har jag läst att det ska under +5 grader för den ska starta?
Har inte haft bilen så länge så e nyfiken på om den funkar.
Har provat tidsinställd start med, inget händer där heller.
av Rådlös
Om det är för varmt ute, tag en wettexduk och dränk in den med iskallt vatten. Håll den mot temperatursensorn som sitter som en liten "knopp" eller nitskalle på undersidan av backspegeln. Vanligtvis sägs det vänster backspegel, men det kan vara båda ibland. Kolla upp först. Försök fjärrstarta sedan.
av Alx
Är det 5 grader eller lägre startar den automatiskt. Är det 15 och neråt kan man starta den manuellt eller via tidur. Så din värmare behöver nog lagas och sen behöver man ta bort felkoderna.
av Rådlös
En liten komplettering: Jag var ute och kollade på min bil, en V70 2.0F -08. Jag har tempsensorer på båda sidorna, men den högra går till instrumentpanelen. Temperaturen sjönk några grader när jag provade med Wettexduken på den högra spegeln. På den vänstra syntes ingen reaktion. Då antar vi att den går till motorstyrningen och en eventuell bränsledriven värmare i stället.
av dieselputte
V50Tdiesel skrev:Jag körde direktstart med min v50 07 vid 17 grader inga problem.
Va tyst å fint den går, min låter som ett världskrig de första 3 minuterna, men den är ju snart 13 år. Har inte gjort någon service på den hittills.
av Rådlös
V50T diesel: "Jag körde direktstart med min v50 07 vid 17 grader inga problem"

Ford kanske har en annan kontrollenhet för dieselvärmaren? Direktstart kanske alltid är direktstart oavsett utomhustemperatur?
av V50Tdiesel
Matco Läs instruktionsbok ( tillsatsvärmare )kolla om det står hur många gradera starta den. På min starta den är temp under 25 + grader.

Jag har haft 2 st v50 som har bete sig likadant som du när man sätter på timer/direktstart : lampa lyser men ingen händer.
Då var det många startförsökt och styrenhet låser sig/ Fel i värmare.

Det du behöver göra är att läsa felkod.Jag tror att det finns felkod på din.
av Matco
Uppdatering:
"för många misslyckade startförsök" löd felkoden, koden raderad å värmaren funkar igen.
Ryker lite men den har inte varit igång på länge å det verkar som rykandet verkar minska i alla fall.
Håller tummarna :-)

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, ja[…]