Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grahnen
Jag skickade in en liten text till Volvo i dag. Bifogar texten här också om någon har lust kommentera och gärna då jämföra med er egen bils växellåda.

Hej. Jag just köpt en V60 -15 D4 automat Gertronic 8 steg. Bilen nu rullat 12000mil.
Jag är väldigt nöjd med bilen frånsett bränsleförbrukningen i stadskörning. Måste påpeka lite om växellådans programmering i låg fart. Även om jag använder ekonomiknappen växlar den upp ganska sent. ca 18-1900 r/min även vid mycket försiktigt gaspådrag. Framför allt i hastigheter under 50 km/h. Dessutom växlar den ner väl tidigt vid motorbromsning. D.v.s. man får för stor motorbromsning för att vekligen köra ekodriving under ca 60 km/h. Man blir tvungen ge gas i onödan för att minska motorbromsandet. Frirullningsfunktionen verkar helt upphöra under 70 km/h i ekonomiläget. Summa sumarum bilen har väldigt hör bränsleförbrukning i stadskörning under 50 km/h. Ofta bara lite under en liter/mil. (står den ska förbruka ca 0,5 l/mil) Känns detta bekant eller kan det möjligen vara något fel på min bil? Finns det möjligen olika programvara att förändra detta? Kan det vara dags byta olja i lådan? Kan gammal olja påverka detta?
M.v.h Thomas Grahn.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Jag har bensinaren men den har ett likadant beteende. Irriterar mig också på detta att den inte lägger i en högre växel. Likadant vid högre hastigheter. Min lägger inte i 8an förrän 95 - 100.
Numer spakar jag manuellt väldigt ofta. 43, 53, och så vidare så går det att "tvinga" den till att växla upp. Kör också med adaptiva farthållaren, för annars växlar den alltid ner när man väljer manuell växling. Växellådan tror tydligen att det är racing på gång.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Byt olja i lådan, spola lådan innan ny olja fylls på. Det är hög tid för den vid 12000 mil.
Sen lär sig lådan hur man kör. Har rally-Kalle haft bilen innan dig så är det inte så lustigt om du upplever att lådan växlar sent.
av mattish
EbbevonVolvo skrev:Jag har bensinaren men den har ett likadant beteende. Irriterar mig också på detta att den inte lägger i en högre växel. Likadant vid högre hastigheter. Min lägger inte i 8an förrän 95 - 100.
Numer spakar jag manuellt väldigt ofta. 43, 53, och så vidare så går det att "tvinga" den till att växla upp. Kör också med adaptiva farthållaren, för annars växlar den alltid ner när man väljer manuell växling. Växellådan tror tydligen att det är racing på gång.
Om du inte gör en manuell växling utan endast lägger den till vänster så lägger du i sportläget! Det klart att den växlar ner då, framförallt om du har för låga varvtal.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
mattish skrev:
EbbevonVolvo skrev:Jag har bensinaren men den har ett likadant beteende. Irriterar mig också på detta att den inte lägger i en högre växel. Likadant vid högre hastigheter. Min lägger inte i 8an förrän 95 - 100.
Om du inte gör en manuell växling utan endast lägger den till vänster så lägger du i sportläget! Det klart att den växlar ner då, framförallt om du har för låga varvtal.
Det är jag medveten om och så ska den göra. Men om jag kör med aktiva farthållaren så slipper jag att den växlar ner när jag lägger den i sportläget, vilket då minskar förbrukningen. Det var bara ett tips för att minimera förbrukningen. Sedan är sportlovet även det manuella läget.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
fjohan82 skrev: lör 22 sep 2018, 16:49 Byt olja i lådan, spola lådan innan ny olja fylls på. Det är hög tid för den vid 12000 mil.
Sen lär sig lådan hur man kör. Har rally-Kalle haft bilen innan dig så är det inte så lustigt om du upplever att lådan växlar sent.
Den korttidsanpassningen går väl över rätt fort å andra sidan? Har aldrig upplevt några större konstigheter med t ex hyrbilar utan efter några minuter är de som jag kör oavsett hur de var precis vid start.
Användarvisningsbild
av Derank
Lådan adapterar sig hela dess livslängd. Men det är ingen rocket sience.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]