Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pokerman39
#1270248
Hej på er,

Tänkte fråga er angående nedslitna broms belägg bak på min v70 2016.
Bilen har gått ca: 3700mil och ser nu att beläggen bak är väldigt nedslitna ca: 3mm kvar medan fram är det ca: 6-7mm kvar är det normalt?
Har för mig sen tidigare bilar att frambeläggen brukar slitas ner fortare än bak...?

Kan det ha något med elektriska handbromsen att göra???

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av Derank
#1270249
Samma på min XC60 2016 2- 3mm kvar bak och 6-7 fram, 4300mil, då bytte ÅF for free efter en sevice, då jag påpekat att de inte håller till nästa service.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1270253
Har precis handlat till min, dom är nästan dubbelt så stora till ytan fram och också tjockare. Detta uppväger troligen då mer än väl att slitaget är större fram än bak.
Att den elektriska handbromsen skulle ha med detta att göra tror jag inte.
Bild på mina belägg:
Bilagor
20180919_230450.jpg
20180919_230450.jpg (511.45 KiB) Visad 1141 gånger
20180919_230506.jpg
20180919_230506.jpg (439.55 KiB) Visad 1141 gånger
Användarvisningsbild
av apersson850
#1270255
Jag har också elektrisk parkeringsbroms. Det har inte med saken att göra. Däremot den elektriska bromskraftsfördelningen, som nog alla bilar har nuförtiden. Den lägger mer bromskraft bak än vad tidigare mekaniska lastreglerande utrustningar gjorde. Så nu är det mer lika slitage fram/bak än förr.
Men jag tror ni bromsar för mycket. Jag körde 17000 mil innan jag bytte belägg fram, 20000 innan det var dags bak. Det hade gått några tusen mil till, men jag gillar inte att komma ner på minimitjocklek innan jag byter.

Mycket bra kvalité på beläggen, måste jag säga.
av Yaniz
#1270278
Jag bytte efter 14000 mil fram och drygt 16000 mil bak, dock var det ca: 3 mm kvar på de mest slitna beläggen. Kan rekommendera fabrikatet TRW som jag har goda erfarenheter av. Kniper och håller bra samt dammar mycket sparsamt. I klass med eller t o m bättre än Volvo original enligt min mening.
Användarvisningsbild
av Derank
#1270281
Självklart beror slitaget på hur 9ch var man kör. Jobb xc60in har gått 13k och det är och så en 16 men den går i stort sett bara långkörningar. Min privata Går ju bara,korta,resor dagligen med ett 10tal stopp.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Derank
#1270283
Du kan ju köra jorden runt 5gg på samma belägg om di så vill

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

av Malmstroem
#1270303
Som sagt var gör EBD https://en.wikipedia.org/wiki/Electroni ... stribution att bakbromsarna numera används mer vid "lätt" bromsning än vad de gamla mekaniska systemen gjorde. Det gör att det är fullt möjligt att först slita ut bakbeläggen -- eller frambeläggen -- beroende på hur du kör.

Den elektriska handbromsen har så vitt jag vet kvar backarna inne i bromsskivorna bak -- så den ska inte ha någonting att göra med hur mycket bromsklossarna slits.

En tung bil med automatlåda kan slita bromsar ordentligt om bromsarna används mycket. Körstilen och körprofilen spelar stor roll. Jag hör också till dem som inte sliter på bromsarna speciellt mycket. Aldrig behövt byta innnan 10.000 mil på någon bil jag kört. :-)
Orolig tomgång

Är den åtkomlig uppifrån eller u[…]

Elstol tappar minnet s60 my20

Hej Har vid 2 tillfällen kommit till bilen […]

Behålla eller byta?

Se det såhär: Vi kanske borde bli b&au[…]

Det är ju bara en dellackering dom gjort,d&au[…]